Tips vid inloggningsproblem - företagskunder

Här får du som företagskund hjälp att lösa tekniska problem vid inloggning till våra företagstjänster.

Ny layout för debiteringsbesked på fil för utlandsbetalningar

Den 10 mars byter Nordea layout för debiteringsbesked på fil för utlandsbetalningar (DA1) i tjänsterna Internetbanken Företag och Filimport.

Vad du behöver göra

Mer information för programleverantörer finns på www.nordea.se/programleverantorer.

Inloggningsproblem Signeringsproblem Sända GiroLink-fil Corporate Netbank Inloggningsproblem

Tips vid inloggningsproblem

Tömma cache och cookies

Internet Explorer
  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Ta bort webbhistorik
  3. Markera kryssrutorna Temporära Internetfiler och Cookies
  4. Tryck på Ta bort
Mozilla Firefox
  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Rensa ut tidigare historik
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
  4. Markera Kakor och Cache
  5. Tryck på Ta bort

Ändra kompatibilitetsläget

Återställ webbläsaren

Internet ExplorerÖppnas i nytt fönster

Mozilla FirefoxÖppnas i nytt fönster

Girolink inloggningsproblem

Kontrollera att webläsaren använder TLS 1.2:

  • För Internet Explorer ska valet Använd TLS 1.2 vara ibockat under Alternativ/Avancerat/Säkerhet
  • För Chrome ska Använd TLS 1.2 vara ibockat under inställningar/Visa avancerade inställningar/Ändra proxy inställningar/Avancerat

Ytterligare åtgärder

Om ovanstående inte hjälper kan det vara något i BankID-programmet som inte fungerar som det ska.

  1. Avinstallera BankID Säkerhetsprogram genom att hämta och köra avinstallationsprogrammetÖppnas i nytt fönster. Observera att eventuella BankID på fil kommer att raderas.
  2. Starta om datorn och installera om BankID Säkerhetsprogram från installationssidanÖppnas i nytt fönster och försök att logga in igen.

Information som berör företagets IT-avdelning

BankID säkerhetsprogram kommunicerar direkt med BankID-servern:

  • vid programstart.
  • när BankID säkerhetsprogram får fokus.
  • vid webbanrop till URI som inleds med ”bankid:”.

Om inte programvaran tillåts kommunicera med BankID-servern kommer användarna att få problem att använda BankID och programmet kommer även att visa en dialog som varnar för kommunikationsfel. 

Programmet kommunicerar med BankID-servern över https, på IP 194.242.109.207 port 443. (samt IP 159.72.128.183 port 80.).

Signeringsproblem

Tips vid signeringsproblem i Corporate File Payments

  1. Lägg till nordea.com och plusgirot.se i kompatibilitetsläge genom att följa instruktionen på sidan Korrigera visningsproblem för webbplatser med kompatibilitetsvyÖppnas i nytt fönster.
  2. Gå in under Verktyg/Internetalternativ/Säkerhet/Betrodda platser/Platser och lägg in nordea.com och plusgirot.se.
Sända GiroLink-fil Corporate Netbank

Giltigt BankID Säkerhetsprogram

Kontrollera att det finns ett giltigt BankID i BankID säkerhetsprogram. Om det finns giltigt BankID ser det ut så här:

Corporate Netbank – CNFAQ1

Tömma Kort-cachen i BankID Säkerhetsprogram 

1. Starta BankID säkerhetsprogram via Startmenyn på datorn. Klicka på Arkiv och därefter Inställningar:Starta BankID säkerhetsprogram via Startmenyn på datorn. Klicka på Arkiv och därefter Inställningar:

Corporate Netbank - CNFAQ3_1

2. Klicka på fliken Avancerat -> klicka på Töm kort-cache och därefter på Spara:

Corporate Netbank - CNFAQ3_2

Kontrollera om BankID Säkerhetsprogram kommunicerar med kortläsaren

1. Starta BankID säkerhetsprogram via Startmenyn på datorn. Klicka på Arkiv och därefter Inställningar:

Corporate Netbank - CNFAQ5_1

2. Klicka på fliken Info för support, kommunicerar kortläsaren med BankID säkerhetsprogram ser det ut så här:

Corporate Netbank - CNFAQ5_2

3. Syns inte kortläsaren i BankID säkerhetsprogram, installera om kortläsarens drivrutiner:

  • Gå till Kontrollpanelen -> Program och funktioner och leta upp Nordea CardReader alternativt ArgosMiniIIDriver och avinstallera programmet. 
  • Starta därefter om datorn och Ladda ner drivrutiner till kortläsare.

Rensa cache och cookies

1. Klicka på kugghjulet i övre högra hörnet i Internet Explorer-fönstret och välj Internetalternativ:

Corporate Netbank - CNFAQ2_1 

2. Klicka på Ta bort:

Corporate Netbank - CNFAQ2_2

3. Klicka i de val som finns enligt nedan, klicka på Ta bort och därefter OK: 

Corporate Netbank - CNFAQ2_3

Återställning, betrodda platser och kompatibilitetsinställningar

1. Klicka på kugghjulet i övre höger hörn i Internet Explorer och välj Internetalternativ:

Corporate Netbank - CNFAQ4_1

2. Klicka på fliken Avancerat och Återställ: 

Corporate Netbank - CNFAQ4_2

3. Starta om webbläsaren och gå tillbaks till Internetalternativ och fliken Säkerhet. Markera zonen Betrodda platser och klicka på Platser:

Corporate Netbank - CNFAQ4_3

4. Lägg till https://www.nordea.com. Klicka på Stäng och därefter Ok.

Corporate Netbank - CNFAQ4_4

5. Starta om webbläsaren och klicka på kugghjulet och därefter Inställningar för Kompatibilitetsvyn:

Corporate Netbank - CNFAQ4_5

6. Lägg till nordea.com och klicka på Stäng:

Corporate Netbank - CNFAQ4_6 

7. Starta om webbläsaren.