Falsk kundundersökning vid internetbanksbesök
Vissa kunder har rapporterat att det dykt upp oväntade pop-up-fönster när de befunnit sig på inloggningssidan eller rent av efter inloggning i Internetbanken.
Dessa kampanjer kan exempelvis se ut att vara en kundundersökning från Nordea. Du blir uppmanad att svara på några enkla frågor i utbyte mot en generös belöning eller möjligheten att köpa produkter till ett extremt fördelaktigt pris.
Nordea har ingenting med dessa kampanjer att göra. De program som möjliggör att denna typ av riktade kampanjer/annonser dyker upp när du besöker vissa hemsidor kallas ”adware” och har ofta installerats i webbläsaren utan att du lagt märke till det.
Om du lämnar ifrån dig exempelvis kortuppgifter via en sådan här kampanj/undersökning kan du bli uppskriven för en månatlig prenumeration på någon internetbaserad tjänst som du inte uppmärksammat att du aktivt godkänt.
Hur blir man av med adware?
Om du stöter på detta i samband med ditt besök hos Nordea är vårt råd att du scannar och rensar datorn/surfplattan från oönskade program. Det finns olika sätt att bli av med adware beroende på vilken sort det rör sig om.
- Om du kan identifiera det specifika programmet kan du avinstallera det.
- Ett enklare sätt är att helt ominstallera din webbläsare.
Kom ihåg att ta back-up på dina sparade favoriter/bokmärken innan ominstallationen.
Om du redan lämnat dina kortuppgifter och fått en oönskad prenumeration
Eftersom du ofrivilligt godkänt prenumerationen måste du i första hand själv kontakta företaget och begära avslut. Dokumentera dina ansträngningar. Om du trots detta inte lyckas få stopp på prenumerationen kan du göra en kortreklamation.