Kontakta oss

Privat Företag och föreningar Hitta kontor Press Information om banken Privat

Bankärenden - när du vill, var du vill.

Med Mobilbanken kan du göra de vanligaste bankärendena när det passar dig, var du än befinner dig. Du kan enkelt och säkert bland annat se saldo, överföra pengar mellan egna konton och betala räkningar med hjälp av Mobilt BankID.

Mobilt BankID är en personlig elektronisk ID-handling som ger dig tillgång till en rad tjänster både i och utanför Nordea. Du kan använda appen för Mobilbanken, Internetbanken, Swish, kortköp m.m.

Vill du prata med oss så finns det flera alternativ.

Vi svarar årets alla dagar, dygnet runt

Med våra generösa öppettider, finns vi här för dig när du behöver nå oss. Tänk på att ha personlig kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer så kan vi hjälpa dig på bästa sätt.

Om du saknar inloggningsmetod kan du ringa 0771-22 44 88 och beställa en startkod, med den kan du komma igång och välja en personlig kod.

Telefonbanken 0771-22 44 88, alla dagar dygnet runt.

  • Från utlandet +46 771 22 44 88

Spärra kort 08-402 57 10, alla dagar dygnet runt

  • Från utlandet +46 8 402 57 10

Rådgivning Online

  • Boka ett personligt möte när det passar dig. Hos oss kan du få rådgivning via telefon med delad skärm, var du än befinner dig.

Se när det är enklast att nå oss på kundcenter

Vi strävar alltid efter att svara utan långa väntetider och ge dig så bra service som möjligt. Bilden nedan visar sannolikhet för kö och när det troligtvis är lättast att nå oss. Välkommen att ringa!

Waiting Times Contact Center 485x485 

Vi erbjuder många kontaktvägar

Om du önskar skriva till oss finns nedanstående alternativ att välja på. Tänk på att Mobilt BankID eller kort och kortläsare kan behövas.

Om du saknar inloggningsmetod kan du ringa 0771-22 44 88 och beställa en startkod, med den kan du komma igång och välja en personlig kod.

Chatt

  • Chatta med oss i Mobilbanken, alla dagar 9-21.
  • Inloggning med Mobilt BankID eller kort och kortläsare behövs

Kundpost

  • Få svar på dina frågor genom att skicka kundpost från Internet- eller Mobilbanken
  • Inloggning med Mobilt BankID eller kort och kortläsare behövs

Facebook

  • Vi svarar på allmänna frågor dygnet runt
  • Följ gärna Nordea Sverige för aktuella uppdateringar kring ekonomi

Twitter

  • Vi svarar på allmänna frågor alla dagar 7-22
  • Följ gärna @Nordea_SE för aktuella uppdateringar kring ekonomi
Företag och föreningar

Självservice

Här kan du själv hitta svaren på dina frågor eller utföra vardagliga bankärenden via Mobilbanken Företag eller Internetbanken Företag.

Prata med oss

Som företagskund hos oss får du alltid snabb hjälp med dina bankärenden via telefon, även på kvällar och helger. 

På Kundcenter Företag hjälper vi dig med olika bankfrågor i din vardag, så att du kan koncentrera dig på det som du är bäst på – företagandet.

Via Företagsrådgivning online ger vi dig dessutom rådgivning på tider som passar dig, oavsett var du är.

Bli företagskund

Inte kund i Nordea?

Kundcenter Företag 0771-350 360

Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

  • Kundcenter: knappval 1
  • Internetsupport: knappval 2

Du når oss vardagar 08-20 och helger 10-17.

Spärra kort och koder 08-402 57 10

  • Öppet dygnet runt.
  • Telefonnummer från utlandet +46 8 402 57 10.

Onlinemöte  

Aktiehandel (tillvalstjänst) 0771-777 444

  • Öppet vardagar 08.45-17.45.
  • Telefonnummer från utlandet +46 771 777 444.

Skriv till oss

E-post Öppnas i nytt fönster

  • Få svar på allmänna frågor via e-postformulär.

Facebook Öppnas i nytt fönster

  • Vi svarar på allmänna frågor dygnet runt.

Twitter Öppnas i nytt fönster

  • Vi svarar på allmänna frågor alla dagar 7-22.
Hitta kontor

Hitta kontor och automater

Sök via karta eller adress.

Här kan du hitta våra olika kontor och se vilka ärenden du kan få hjälp med på de olika kontoren.

Stängda dagar

Dagar då bankkontoren har stängt.

Våra bankkontor har stängt vissa helgdagar på året som infaller måndagar - fredagar.

Press

Presskontakter

För press- och mediefrågor ring 0771-40 10 60

Se även presskontakter på nordea.comÖppnas i nytt fönster

Information om banken

Information om banken

Nordea Bank AB (publ)
Adress: Smålandsgatan 17, 105 71 Stockholm

Organisationsnummer: 516406-0120

Telefon:010-157 10 00

Registreringsnummer för moms: SE663000019501


Banken står under tillsyn av Finansinspektionen.

Tyck till om oss

Lämna gärna dina synpunkter och förslag till oss. Eller har du ett klagomål att framföra? Hör av dig till oss!

Synpunkter och förslag Klagomål Visselblåsning Synpunkter och förslag

Synpunkter och förslag

För oss i Nordea är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Motsvarar vi inte dina förväntningar vill vi veta det.

Klagomål

Nordeas Kundombudsman

Är du inte nöjd med det beslut du har fått gällande ditt klagomål eller känner du att du vill ta frågan vidare, kan du vända dig till Nordeas Kundombudsman som är klagomålsansvarig i Nordea. 

E-post: kundombudsmannen@nordea.com
Adress: Kundombudsmannen, M232, 105 71 Stockholm 

Hit vänder du dig

Har du ett klagomål ska du i första hand vända dig till den person som har hanterat ditt ärende för utredning, förklaring och svar i ärendet. Om du inte vet vem du ska vända dig till kan du alltid kontakta Nordeas kundcenter.

Telefon Privatkunder: 0771-22 44 88
Telefon Företagskunder 0771-350 360


Möjligheter till rådgivning och prövning utanför Nordea

Om du inte är nöjd med resultatet av ditt klagomål eller om du vill ha råd utanför Nordea kan du som privatkund vända dig till ett flertal olika institut. Du kan självfallet vända dig till något av dessa institut även om ditt ärende redan har prövats av Nordea och eller Nordeas Kundombudsman.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå är självständiga rådgivningsbyråer som ger opartisk fakta och vägledning utan kostnad i bank- och finansfrågor respektive försäkringsfrågor.

Telefon: 0200-22 58 00
www.bankforsakring.konsumenternas.se
Adress: Box 242 15, 104 51 Stockholm

Kommunala konsumentvägledningen

Konsumentvägledare finns i ett flertal kommuner. Konsumentvägledaren lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska respektive juridiska frågor.

Kontaktuppgifter till din lokala konsumentvägledare finns på www.konsumentverket.se

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister bland annat rörande köp av varor och tjänster av olika slag. Tvisten ska vara mellan en konsument och ett företag. Anmälan görs av konsumenten. Konsumenter kan, om beloppet som klagomålet handlar om överstiger ett visst minimibelopp samt anmälan sker inom viss angiven tid, vända sig till ARN för att få tvisten prövad.

Telefon: 08-508 860 00
www.arn.se
Adress: Box 174, 101 23 Stockholm

Allmän domstol

Du kan också pröva tvisten i allmän domstol. Det kan vara bra att anlita ett ombud, exempelvis en advokat, som kan hjälpa till med en bedömning av ärendet och bistå med rådgivning angående möjligheterna att nå framgång i domstol. Kontaktuppgifter till domstolarna finns på www.domstol.se

Gränsöverskridande tvistlösning

Om du bor i ett annat EU-land kan EU-kommissionens onlineplattform också användas http://ec.europa.eu/odrÖppnas i nytt fönster. Vid anmälan ska du ange vår mejladress: kundombudsmannen@nordea.com

Visselblåsning

Visselblåsning

Vi gör allt för att bedriva vår verksamhet med högsta etiska standard och enligt gällande lagar och bestämmelser. Nordeas internkontroll och verksamhetsrutiner har utformats för att upptäcka och förhindra tjänstefel och bedrägeri, men inte ens de mest effektiva kontroller kan täcka in alla tänkbara scenarier. Därför uppmanar vi alla våra kunder, partners och egna medarbetare att alltid rapportera eventuella misstankar om bedrägeri eller oetiskt agerande.

Rapportera misstänkta tjänstefel eller oegentligheter: https://report.whistleb.com/sv/NordeaÖppnas i nytt fönster

Vad ska du rapportera?

Vår rutin för visselblåsning omfattar endast rapportering av misstänkta tjänstefel eller oegentligheter, såsom bedrägeri eller ett i övrigt bedrägligt, oärligt, olagligt eller oaktsamt agerande. 

Rutinen ska inte användas för kundklagomål eller för sådant som rör enskilda tvister. Om du vill framföra ett kundklagomål kan du göra det under fliken ”Klagomål” till vänster om den här.

Hur ska du rapportera?

Vi ser gärna att du rapporterar öppet genom att ange ditt namn och dina kontaktuppgifter, eftersom alla rapporterade misstankar ändå hanteras strikt konfidentiellt. Men du kan också välja att rapportera anonymt via vårt system som hanteras av en extern part. Systemet är helt skilt från Nordeas övriga IT-system och spårar inte IP-adresser eller andra uppgifter som kan identifiera den som skickar ett meddelande.

Om du så önskar har du rätt att begära och få en fullständig förteckning över den information som finns sparad om ditt fall. Du har också rätt att, vid behov, begära att Nordea korrigerar ofullständig eller felaktig information.

Du kan rapportera på engelska, danska, finska, norska och svenska. En anmälan som görs på något annat språk kommer inte att behandlas.