- _
- Internet, mobil och telefon
- Frågor och svar om Internet- och Mobilbanken
Frågor och svar om Internet- och Mobilbanken
På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på det område du vill veta mer om.
- Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
- Svar:
Handelsbanken:
Fyll endast i kontonumret på 9 siffror, clearingnummer fylls på automatiskt. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor före kontonumret.Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror.OBS! Skriv inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.
Internetbanken och mobilbanken
- Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
- Svar:
Handelsbanken:
Fyll endast i kontonumret på 9 siffror, clearingnummer fylls på automatiskt. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor före kontonumret.Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror.OBS! Skriv inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.
- Jag kan inte logga in i Internetbanken
- Svar:
Du kan behöva rensa din webbhistorik (cache och cookies). Cache och cookies finns i din webbläsare och sparar webbsidor som du besöker så att dessa inte ska behöva hämtas igen.
Mer information om hur rensar cache och cookies i de vanligaste webbläsarna hittar du på sidan Problem med att logga in och använda Internetbanken?
Om detta inte fungerar kan du prova att använda en annan webbläsare.
- Vad kan jag göra i Internetbanken om jag är medanvändare?
- Svar:
Som medanvändare kan du betala räkningar och sköta sparande i aktier och fonder åt en annan person. Det är du som äger avtalet som bestämmer vad din medanvändare får göra.
Följande tjänster kan man inte ge behörighet till, de är personliga och finns inte tillgängliga för medanvändaren
- Öppna konton
- Se e-lönespecifikation
- Se korthändelser eller skaffa ett kort
- Beställa bevakning på sms, swish eller BankID
- Se årsbesked under menypunkten "Mina dokument"
- Se villkor eller ansöka om nytt lån
- Se eller teckna Skadeförsäkringar
- Komma åt Pensionssparande eller livförsäkringar
- Göra inställningar
- Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?
- Svar:
Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, gå till Inställningar, i Mobilbanks-appen (under Meny/Inställningar) eller genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58#
Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
- Kan jag byta min personliga kod?
- Svar:
Du kan byta din personlig kod hur många gånger som helst. Gå till Internetbanken och välj Inställningar, logga in i Mobilbanks-appen och klicka på Meny, eller ring Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58#
- Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?
- Svar:
Du kan logga in med Mobilt BankID från Nordea eller kort och kortläsare i Internetbanken, Mobilbanks-appen eller ringa Kundservice 0771-22 44 88, för att skaffa en ny personlig kod.
- Vad behöver jag för att använda Mobilbanken?
- Svar:
För att använda Mobilbanken behöver du:
- Avtal om Nordeas Internet- och telefontjänster.
- En iPhone, iPad eller Androidtelefon.
- Mobilt BankID, kort och dosa eller en personlig kod.
- Hur loggar jag in på Mobilbanken?
- Svar:
Du kan logga in med Mobilt BankID, kort och dosa eller med personlig kod. Du kan också logga in med ditt fingeravtryck, då behöver du en Android-telefon med funktion för Fingeravtryck eller en iPhone med funktionen Touch ID.
- Kan man bara komma åt Mobilbanken via en iPhone eller Androidtelefon?
- Svar:
Mobilbanksappen finns för iPhone, iPad och Androidtelefoner.
- Hur fungerar OCR-skannern i Mobilbanken?
- Svar:
Med Mobilbankens OCR-skanner kan du lätt hantera dina pappersfakturor med mobilen.
Så här använder du OCR-skanner:
- Logga in i Mobilbanken.
- Välj ”Betala till andra” (i menyn längst ner) och ett konto som du kan betala med till plusgiro och bankgiro.
- Tryck på kamerasymbolen i det övre högra hörnet.
- Följ anvisningarna i skärmfönstret och rikta kameran mot uppgifterna längst ner på fakturan. Viktigt att hela numret skannas, även kontrollsiffra eller symbol.
- Kolla uppgifterna och signera med Mobilt BankID eller kortläsare.
- Var hittar jag OCR-skannern?
- Svar:
Kamerasymbolen för skanning visas normalt i det övre högra hörnet. Om den inte visas är det ingen OCR-betalning till Plus- och Bankgiro.
- På vilka telefoner kan jag använda inloggning med fingeravtryck?
- Svar:
iPhone: iPhone 5S, 6, 6 Plus, 6S and 6S Plus med iOS9 eller senare version.
Android: En Samsung-telefon med Fingeravtryck eller en Android-telefon med Fingeravtryck och minst OS 6.
- Hur kommer jag igång med Touch ID eller Fingeravtryck i appen?
- Svar:
Välj Touch ID (för iPhone) eller Fingeravtryck (för Android) på inloggningssidan och godkänn med Mobilt BankID eller e-kod för att komma igång.
- Vad kan jag göra i appen om jag loggar in med mitt fingeravtryck?
- Svar:
Du får en översikt av din ekonomi, se dina konton och kan flytta pengar mellan egna Nordeakonton. Om du vill betala räkningar eller betala till andra behöver du Mobilt BankID eller e-kod.
- Hur ser jag vem som kan använda inloggning med fingeravtryck till min app?
- Svar:
Alla registrerade fingrar på din iPhone eller Android kan användas för att logga in i Nordeas app. Du kan se vilka fingrar som är inlagda under telefonens Inställningar – Touch ID (för iPhone) och Fingeravtryck (för Android) och kod.
- Hur tar jag bort fingeravtryck som inloggningssätt i appen?
- Svar:
Klicka på krysset vid ta bort användare på inloggningssidan eller logga in i appen, gå till meny/inställningar/Touch ID (för iPhone) eller Fingeravtryck (för Android) och ta bort ansluten mobil.
- Måste jag välja ett inloggningssätt, eller kan jag använda olika?
- Svar:
Appen kommer ihåg hur du loggade in senast, och kommer välja samma sätt nästa gång, men du kan alltid byta från gång till gång.
- Hur loggar jag in med Mobilt BankID/e-kod om mobilen är förinställd på inloggning med mitt fingeravtryck?
- Svar:
På inloggningssidan kan du byta inloggningssätt. Men om du har loggat in med ditt fingeravtryck och ska betala en räkning får du med automatik möjlighet att använda Mobilt BankID eller e-kod för att signera.
- På vilka mobiler kan jag använda ”Skaka för att logga ut”?
- Svar:
Du behöver en iPhone med iOS 8 eller senare version, eller en Android med OS 4 eller senare version.
- Hur stänger jag av funktionen ”Skaka för att logga ut" i appen?
- Svar:
Om du inte vill använda funktionen kan du stänga av den när du är inloggad i appen under Meny/Inställningar.
- Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?
- Svar:
Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, gå till Inställningar, i Mobilbanks-appen (under Meny/Inställningar) eller genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58#
Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
- Kan jag byta min personliga kod?
- Svar:
Du kan byta din personlig kod hur många gånger som helst. Gå till Internetbanken och välj Inställningar, logga in i Mobilbanks-appen och klicka på Meny, eller ring Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58#
- Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?
- Svar:
Du kan logga in med Mobilt BankID från Nordea eller kort och kortläsare i Internetbanken, Mobilbanks-appen eller ringa Kundservice 0771-22 44 88, för att skaffa en ny personlig kod.
Kortläsare
- Hur byter jag batteri i kortläsaren och hur ofta behöver jag göra det?
- Svar:
Batterierna, två knappcellsbatterier av typ Panasonic CR 2032, 3 volt eller motsvarande, finns under luckan på baksidan. Du kan byta dem själv med hjälp av en liten kryssmejsel.
Batterierna måste ligga vända åt var sitt håll för att kortläsaren ska fungera. Bilden på insidan av locket visar hur. Batterierna håller i cirka fem år vid normal användning.
För att beställa batterier är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss. Du kan också göra din beställning genom att skicka kundpost. Logga in på Internetbanken och välj "Kontakta oss" uppe till höger. - Kan jag låna någon annans Nordea-kortläsare?
- Svar:
Ja, kortläsaren är inte personlig. Du kan låna en annan kortläsare t ex från någon i din familj eller på jobbet.
- Måste jag logga in med dosan om jag bara vill se saldo på mina konton?
- Svar:
Nej, om du bara vill se saldo eller överföra pengar mellan dina konton, kan du använda Mobilt BankID eller ditt personnummer och din 4-siffriga personliga kod för inloggning
- Om min kortläsare gått sönder - hur får jag en ny?
- Svar:
För att beställa en ny kortläsare är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Jag har spärrat mitt kort genom att slå fel PIN-kod tre gånger i kortläsaren, vad gör jag?
- Svar:
Här finns information om hur du låser upp PIN-koden.
- Kan jag använda vilket kort jag vill till kortläsaren?
- Svar:
Ja, som privatperson kan du använda de MasterCard och Visa-kort som är utgivna av Nordea.
- Är det en säkerhetsrisk om jag tappar bort min kortläsare?
- Svar:
Nej, kortläsaren innehåller inga koder eller känsliga uppgifter. Om ditt kort satt i när du förlorade den, ska du däremot spärra det omgående. Ring 08-402 59 10, dygnet runt, för att spärra ditt kort.
- Kan någon kopiera min KortPIN ur kortläsaren efter att jag använt den?
- Svar:
Nej, PIN-koden sparas inte i kortläsaren.
- Jag har glömt PIN-koden till mitt kort. Vad gör jag nu?
- Svar:
För att beställa en påminnelsekod är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Vilken kod ska jag mata in när det står KortPIN?
- Svar:
Om du använder ett Nordea MasterCard eller Visa-kort är det samma kod som du använder när du tar ut pengar i en uttagsautomat eller betalar i en affär, alltså PIN-koden som hör ihop med kortet.
PIN-koden lagras inte i kortläsaren, så du behöver inte oroa dig för att den kan missbrukas av någon annan i efterhand
- Hur startar jag kortläsaren?
- Svar:
Du startar kortläsaren genom att stoppa in kortet. Om kortet redan sitter i kortläsaren, och displayen har slocknat, trycker du på "OK"-knappen.
- Varför slocknar displayen på kortläsaren ibland?
- Svar:
För att spara ström så att batteriet räcker längre.
- Jag har flera kort. Måste jag använda samma vid inloggning?
- Svar:
Nej, du kan använda olika kort vid olika tillfällen om du vill. Det som är viktigt är att komma ihåg att använda rätt PIN-kod till rätt kort. Som privatperson kan du använda MasterCard och Visakort som är utgivna av Nordea.
- Här finns fler frågor och svar
- Vanliga frågor och svar