Frågor och svar om Swish

Här har vi samlat frågor och svar om Swish.

Vad är Swish?
Svar:

Swish är en mobil betalningslösning som gör det möjligt för dig att snabbt, enkelt och säkert föra över pengar direkt från ditt eget bankkonto till en annan persons konto bara genom att ange mobilnumret.

Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?
Svar:

Det finns limiter som bestämmer hur mycket du kan betala per gång och per vecka.

  • Betalningslimiten bestämmer hur mycket du kan skicka per gång. Du kan välja en limit mellan 0-10 000 kr. Grundinställning 5.000 kronor.

  • Veckolimiten bestämmer hur mycket du kan skicka per vecka. Du kan välja en limit mellan 0-10 000 kr. Summan räknas per rullande 7 dagar. Grundinställning 10.000 kronor.

  • Tillfällig högre limit ger dig möjlighet att skicka en eller flera betalningar upp till 50 000 kr. Du kan välja att den högre limiten ska gälla till och med idag, imorgon eller i övermorgon. Därefter kommer den tillfälliga limiten att upphöra att gälla. Vi genomför just nu fler förändringar för att stärka säkerheten för dig som kund och samtidigt försvåra för bedragare. Kom ihåg att du måste ha den önskade summan för din tillfälligt högre beloppsgräns på ditt konto vid uppläggningstillfället.

  • Minsta belopp per betalning är 1 kr.
  • För dig mellan 11-17 år gäller nedan limiter: 
  • Betalningslimit: Max 500 kronor 
  • Veckolimit: 2.500 kronor 
  • Ingen möjlighet att lägga upp en tillfälligt högre limit 
Kan jag byta mobilnummer i Swish?
Svar:

Om du vill byta mobilnummer behöver du först avsluta ditt Swish-avtal och sedan lägga upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret. Du behöver också aktivera Swish-appen på nytt.

I vilka mobiler fungerar Swish?
Svar:

För att kunna använda Swish behöver du ha en telefon med ett operativsystem (Android eller iOS) som stödjer Swish. 

Dessa operativsystem stödjer SwishÖppnas i nytt fönster 

Notera att du även behöver ha ditt Mobila BankID på samma enhet där du har Swish-appen. 

Vad är verifieringskod?
Svar:

När du anmäler dig till Swish i Internetbanken skickar vi ett sms med en kod till mobilnumret du vill koppla till tjänsten. Koden används för att verifiera att du anmäler rätt mobilnummer till ditt konto. Verifieringskoden ska anges i en box som visas i anmälningsflödet i Internetbanken.

Hur mycket kostar Swish?
Svar:

Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.

Jag har ett gemensamt konto, kan båda kontohavarna ansluta kontot till Swish?
Svar:

Ja, ni kan öppna var sitt avtal och ansluta era mobilnummer till ert gemensamma konto. Alla betalningar som skickas till ditt eller den andra kontohavarens mobilnummer kommer att sättas in på ert gemensamma konto. På samma sätt kommer alla Swish-betalningar som ni skickar via era respektive Swish-appar att belasta ert gemensamma konto.

Vad är det för åldersgräns för att ansluta sig till Swish?
Svar:

Det är möjligt att ansluta sig till Swish från 0 år.

  • Åldersgränsen är 0-10 år för att kunna ta emot Swish-betalningar
  • Åldersgränsen är 11 år för att både kunna ta emot och själv skicka Swish-betalningar.  

För att ansluta ditt barn till Swish är du som förälder eller vårdnadshavare välkommen att ringa till Kundservice på telefon 0771- 22 44 88 eller besöka ett Nordeakontor. Läs mer om hur du ansluter ett barn till Swish.

Jag är anmäld som mottagare, kan jag ha Swish-appen?
Svar:

Även om du bara är mottagare kan du använda dig av Swish-appen för att se dina mottagna Swish-betalningar. För att se dina betalningar kräver appen inloggning med Mobilt BankID.

Kan jag ansluta en mobil som tillhör min arbetsgivare?
Svar:

Ja, du kan anmäla företagets mobil, om det är du som använder den. Vi kontrollerar inte ägarskapet av mobilen utan vi säkerställer bara att du har mobilen i din ägo när du ansluter mobilnumret. Det gör vi genom att skicka dig ett sms med en verifieringskod som du ska ange när du anmäler dig till Swish i Internetbanken.

Varför behöver jag ha Mobilt BankID?
Svar:

Mobilt BankID är säkerhetslösningen för Swish och används för att:

  • aktivera Swish-appen första gången du öppnar appen
  • signera Swish-betalningar
  • legitimera dig så att du kan se mottagna och skickade Swish-betalningar i Swish-appen

Du måste ha din Mobila BankID-app på samma enhet som du har Swish-appen. När du har laddat ner och aktiverat Mobilt BankID i din mobil kommer den att öppnas automatiskt när du behöver använda den i Swish-appen. 

Möjligheten att legitimera/signera med e-kod/kortläsare i Swish har upphört.

Tänk på att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt för att ansluta till- eller göra ändringar i Swish.

Var hittar jag Swish i Mobilbanken?
Svar:

Du hittar Swish-ikonen högst upp på Hemskärmen i Mobilbanken. När du klickar på Swish-ikonen kommer Swish-appen automatiskt att öppnas om du sedan tidigare är ansluten till Swish. Har du inte anslutit dig till Swish i Nordea kommer du hamna i anslutningsflödet. Följ anvisningarna för att ansluta dig till Swish.

För att ändra inställningar för Swish i Mobilbanken, klicka på Betalningar på hemskärmen och sedan Inställningar för Swish.

Vad kan jag göra med Swish i Mobilbanken?
Svar:

Du kan anmäla dig till Swish och se dina inställningar för tjänsten.

Hur kommer jag igång med Swish?
Svar:

1. Logga in i Mobilbanken och klicka på Swish-ikonen. Du skickas då till anslutningsflödet för Swish. Om du använder InternetbankenÖppnas i nytt fönster, logga in med Mobilt BankID och klicka på Mobila tjänster i vänstermenyn och sedan Swish. Klicka på Anmäl och följ instruktionerna. Kom ihåg att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt.

2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

3. Om du vill kunna skicka Swish-betalningar behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen. Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.