- _
- Internet, mobil och telefon
- Frågor och svar om BankID
Frågor och svar om BankID
På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på det område du vill veta mer om.
- Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?
- Svar:
Det är olika tillvägagångssätt beroende på om du har kvar ett giltigt BankID sedan innan eller inte. Välj det scenario som passar dig:
Jag har kvar ett giltigt BankID
Jag har inget giltigt BankID
BankID
- Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?
- Svar:
Det är olika tillvägagångssätt beroende på om du har kvar ett giltigt BankID sedan innan eller inte. Välj det scenario som passar dig:
Jag har kvar ett giltigt BankID
Jag har inget giltigt BankID
- Hur gör jag om jag bytt telefon eller surfplatta?
- Svar:
Om du bytt mobil enhet eller återställt den från en säkerhetskopia behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID.
Läs mer under frågan "Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?".
- Var kan jag använda Mobilt BankID?
- Svar:
Du kan använda Mobilt BankID till att
- logga in i appen och nätbanken
- swisha
- göra säkra kortköp på internet
- logga in på myndigheter och företags e-tjänster, exempelvis Skatteverket, Försäkringskassan och Minpension.se.
Läs mer om Mobilt BankID
- Vad är en säkerhetskod?
- Svar:
Säkerhetskod väljs vid nerladdning av Mobilt BankID och ska vara minst 6 siffror. Säkerhetskoden behöver du varje gång du ska använda ditt Mobila BankID. Tänk på att välja en säkerhetskod som du själv har lätt för att komma ihåg, men undvik sifferkombinationer med koppling till ditt personnummer eller telefonnummer.
- Det går att välja samma säkerhetskod som du använt tidigare eller har på ett annat aktivt Mobilt BankID.
- Om du inte kommer ihåg din säkerhetskod måste du hämta ett nytt Mobilt BankID.
- Vad är Mobilt BankID och hur fungerar det?
- Svar:
Mobilt BankID är en personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och godkänna handlingar på internet. Den lagras i en app i din mobiltelefon eller surfplatta. Du kan även använda det för att logga in i nätbanken eller på andra webbplatser där du behöver identifiera dig.
Läs mer om hur Mobilt BankID fungerar i praktiken under rubriken "Så använder du Mobilt BankID"
- Vad kostar Mobilt BankID?
- Svar:
Mobilt BankID är kostnadsfritt hos oss, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på vilken abonnemangsform du har.
- Hur många mobila BankID kan jag ha?
- Svar:
Hos Nordea kan du ha tre mobila BankID på tre olika enheter. Se dina giltiga BankID under "Se eller spärra"Öppnas i nytt fönster.
- Kan jag flytta eller kopiera mitt mobila BankID till en annan enhet?
- Svar:
Nej, ett Mobilt BankID går inte att flytta. Har du skaffat en ny telefon eller surfplatta kan du i stället enkelt skaffa ett nyttÖppnas i nytt fönster.
- Hur låser jag upp min säkerhetskod?
- Svar:
Om du har slagit in fel kod fem gånger i rad blir din säkerhetskoden låst och den går inte att låsa upp. Då behöver kontakta Kundservice på 0771-22 44 88 och spärra ditt BankID. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod. Läs mer om hur du hämtar ett nytt Mobilt BankID här.
- Mitt Mobila BankID fungerar inte. Vad gör jag?
- Svar:
Börja med att testa ditt Mobila BankIDÖppnas i nytt fönster.
Om testet visar ”OK” har du ett fungerande Mobilt BankID. Om testet misslyckas kan du hämta ett nytt Mobilt BankID eller testa följande åtgärder.
- Kontrollera att anslutningen till internet i din mobila enhet fungerar, t ex. genom att gå till annan sida på internet i webbläsaren.
- Testa att byta internetanslutning mellan mobilnätet och Wi-Fi.
- Fungerar det enbart via mobilnätet, kontakta din internetleverantör för felsökning av Wi-Fi.
- Fungerar det enbart via Wi-Fi, kontakta din telefonoperatör.
- Starta om BankID säkerhetsapp alternativt starta om din mobila enhet och testa igen.
- Kontrollera giltighetstiden på ditt Mobila BankID genom att klicka på "Inställningar".
- Om inget av ovanstående hjälper ring Kundservice på 0771-22 44 88.
- Hur får jag en aktiveringskod?
- Svar:
Första gången du startar BankID-appen ber den om ditt personnummer och en aktiveringskod.
Den får du när du hämtar ditt Mobila BankID. Logga in med e-kod i Internetbanken. Välj BankID, Nytt BankID i menyn och följ sedan instruktionerna.
- Vad gör jag om min mobiltelefon eller surfplatta blir stulen?
- Svar:
Du ska genast spärra ditt mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.
Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra BankID här.Öppnas i nytt fönster Välj sedan "Se eller spärra BankID".
Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.
- Tekniska förutsättningar för Mobilt BankID?
- Svar:
Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples IOS (Ipod Touch, Iphone och Ipad).
Se aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster för BankID.
- Kan jag skaffa ett Mobilt BankID till samma enhet som jag beställer från?
- Svar:
Ja, det fungerar i de flesta fall, men på vissa smarta telefoner kan det bli fel med nedladdningen av Mobilt BankID när den växlar mellan olika webbläsarfönster. Får du problem. Logga in i BankID självserviceÖppnas i nytt fönster för att därifrån ladda ner ditt Mobila BankID.
- Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?
- Svar:
Ett Mobilt BankID från Nordea är giltigt i fem år.
För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsapp och klicka på Inställningar. Där visas hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.
- Jag har två mobila BankID:n och behöver avinstallera/spärra ett. Hur vet jag vilket jag ska ta bort?
- Svar:
Behöver du ta bort ett BankID? Att spärra och avinstallera är samma sak.
Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra BankID här.Öppnas i nytt fönster Välj sedan SeellerspärraBankID. Där kan du se dina giltiga BankID och välja vilket du vill spärra.
Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.
- Var kan jag hitta mer information om Mobilt BankID?
- Svar:
Du kan läsa mer om Mobilt BankID på BankID:s supportsida
Läs mer om Mobilt BankID
- Hur kontrollerar jag giltighetstiden på mitt Mobila BankID?
- Svar:
Starta Mobilt BankID-appen och klicka på "Inställningar" så ser du hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.
- Jag har köpt en ny mobil/surfplatta, hur gör jag för att skaffa BankID?
- Svar:
Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID.
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång, steg för steg.
- Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
- Svar:
e-legitimation är det nationella namnet och BankID är en typ av e-legitimation, det finns andra utgivare men BankID har över 99% av marknaden för e-legitimationer i Sverige.
- Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
- Svar:
e-legitimation är det nationella namnet och BankID är en typ av e-legitimation, det finns andra utgivare men BankID har över 99% av marknaden för e-legitimationer i Sverige.
- Hur förnyar jag mitt BankID på fil?
- Svar:
Ett befintligt BankID på fil går inte att förnya utan du behöver hämta ett nytt. Gå till BankID självserviceÖppnas i nytt fönster
- Kan jag använda mitt BankID på fil på flera datorer?
- Svar:
Ett BankID på fil sparas lokalt på din dator men du kan om du vill ladda ner och installera det på upp till tre datorer. Om du använder flera datorer rekommenderar vi Mobilt BankID. Det installerar du på din mobil eller surfplatta men du kan sedan använda det för att logga in på olika datorer utan att behöva ladda ner programvara på varje dator.
- Jag har bytt dator men glömde ta bort mitt BankID på den gamla datorn. Vad gör jag?
- Svar:
Du behöver spärra det. Gå till BankID självserviceÖppnas i nytt fönster för att se och spärra dina BankID, eller ring Nordea Kortservice telefon 08-402 57 10 (+46 8 402 57 10).
- Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
- Svar:
Om du har glömt ditt lösenord behöver du ladda ner ett nytt BankID på fil. Tänk på att ta bort den som du glömt lösenordet till i BankID Säkerhetsprogram.
- Hur vet jag att mitt BankID på fil är rätt installerat?
- Svar:
Testa ditt BankID på https://test.bankid.com/Öppnas i nytt fönster
Om testet inte fungerar kan det bero på att giltighetstiden på ditt BankID gått ut.
- Öppna BankID säkerhetsprogram via startmenyn i Windows eller via Finder i Mac OS.
- I listan över tillgängliga BankID ska det finnas ett BankID med ditt namn. Här ser du också giltighetstiden. Om ditt BankID fortfarande är giltigt kan du använda det för att logga in. Om listan är tom så finns det inget giltigt BankID på datorn.
- Det visas ett meddelande om att säkerhetsprogrammet saknas, men jag har redan installerat det. Vad är fel?
- Svar:
Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster för BankID.
Om du använder Mozilla Firefox eller Google Chrome kan du behöva godkänna att webbsidan startar programmet när du ska ladda ner BankID på fil eller när du försöker logga in på olika sidor.
- Hur länge är mitt BankID på fil giltig?
- Svar:
Ett BankID på fil är giltigt i två år från det att du laddar ner det.
- Kan man få ett BankID på fil till Mac OS X?
- Svar:
Ja. BankID på fil finns för Mac OS, se aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster.
- Vilken giltighetstid har mitt BankID på fil?
- Svar:
Giltighetstiden för ett BankID på fil är två år.
För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsprogram på datorn så syns ditt namn och giltighetstid i BankID-rutan.
- Hur byter jag lösenord på mitt BankID på fil?
- Svar:
Öppna BankID säkerhetsprogram på din dator. Välj genom att klicka på ditt BankID och sedan på orange knappen "Administrera ID" och därefter blåa knappen "Byt lösenord". Du måste först ange ditt nuvarande lösenord innan du kan ange ett nytt.
- Hur tar jag bort ett BankID på fil?
- Svar:
Det finns två sätt du själv kan göra det på:
- Gå till BankID självserviceÖppnas i nytt fönster för att spärra ditt BankID
- Öppna BankID säkerhetsprogram på din dator. Välj genom att klicka på ditt BankID och klicka på organge knappen "Administrera ID" och sedan knappen "Ta bort BankID", bekräfta genom att klicka på knappen "JA“.
- Gå till BankID självserviceÖppnas i nytt fönster för att spärra ditt BankID
- Hur spärrar jag mitt BankID?
- Svar:
Om du har blivit av med ditt BankID ska du genast spärra det. Ring Nordea Kortservice telefon 08-402 57 10 (+46 8 402 57 10)
- Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
- Svar:
e-legitimation är det nationella namnet och BankID är en typ av e-legitimation, det finns andra utgivare men BankID har över 99% av marknaden för e-legitimationer i Sverige.
- Vilka kort kan användas för BankID på kort?
- Svar:
BankID på kort finns på äldre bank- och kreditkort (ingen nyutgivning av dessa kort) samt på inloggningskort.
Används med en kortläsare ansluten till datorn. Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar hos myndigheter och i Nordeas företagstjänster.
- Här finns fler frågor och svar
- Vanliga frågor och svar