- _
- Konton och betalningar
- Frågor och svar om betalningar och överföringar
Frågor och svar om betalningar och överföringar
På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på det område du vill veta mer om.
- Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
- Svar:
Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.
Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
Betalningar och överföringar
- När får mottagaren pengarna när jag ska betala min räkning?
- Svar:
PlusGiro: Signera din betalning senast klockan 15.50, om den ska nå mottagaren samma dag.
Bankgiro: Signera din betalning senast klockan 09.45 om den ska nå mottagaren samma dag.
Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
- Vad händer om jag skickar pengar till fel mottagare?
- Svar:
Om du av misstag skickat en betalning till fel mottagare eller skickar en betalning två gånger behöver du kontakta mottagaren för att få tillbaka pengarna.
- När dras pengarna från mitt konto?
- Svar:
Betalning till PlusGiro: Uttaget görs mellan klockan 02.00-15.50 på betalningsdagen.
Betalning till Bankgiro: Uttaget görs mellan kl. 00.15-09.45 på betalningsdagen.
- Finns det någon beloppsgräns för betalningar?
- Svar:
Du kan göra betalningar och överföringar på sammanlagt 250 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundservice, 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur registrerar jag en ny betalning?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj "Betala och överföra" och sedan "Betalning PG/BG".
- Välj betalningskonto i rullisten för "Från konto" och fyll i övriga fält.
- Kontrollera att alla uppgifter är rätt, och klicka därefter på Fortsätt.
- På nästa sida visas uppgifterna i en sammanställning. Vill du registrera fler betalningar eller överföringar upprepar du proceduren från början genom att klicka på "Ny betalning PG/BG" eller "Ny överföring andra konton".
- När du är klar kan du signera och skicka in uppgifterna till oss direkt, eller också gör du det vid ett senare tillfälle. Dina uppgifter sparas. Nästa gång du loggar in hittar du dem under "Signera och skicka".
- Jag försöker göra en betalning men får felmeddelandet ”Felaktigt referensnummer”. Vad ska jag göra?
- Svar:
Många bank- och Plusgirobetalningar kräver OCR-nummer. OCR-numret finns alltid längst ner till vänster bredvid beloppet på inbetalningskortet, mellan två #-tecken och består endast av siffror.
- Vad händer om det saknas pengar på mitt konto?
- Svar:
Då kan vi inte utföra betalningen. Under de två nästkommande dagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot blir betalningen avvisad.
- Finns det någon beloppsgräns för överföringar?
- Svar:
Du kan göra överföringar på sammanlagt 250 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
- Svar:
Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.
Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
- Hur lång tid tar en överföring till annat Nordeakonto?
- Svar:
Om du skriver in dagens datum eller inget datum alls, får mottagaren pengarna på en gång när du har signerat överföringen.
- Jag ska få pengar insatta på mitt personkonto från en annan bank. Vilket clearingnummer ska avsändaren använda?
- Svar:
Det räcker att avsändaren kontaktar sin egen bank och informerar om ditt kontonummer (10- eller 11-siffrigt) och vilken bank du har (Nordea). Oavsett om avsändaren gör överföringen på bankkontor, via Internet eller telefon kan de tala om vilka förutsättningar som gäller vid överföringar just från deras bank.
- Hur registrerar jag en ny överföring?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och sedan ”Överföring andra konton”.
- Välj konto i rullisten ”Från konto” och fyll i övriga fält på sidan.
- Kontrollera att alla uppgifter är rätt och klicka därefter på Fortsätt.
- På nästa sida visas uppgifterna i en sammanställning.
- Vill du registrera fler överföringar eller betalningar upprepar du proceduren från början genom att klicka på "Ny betalning PG/BG" eller "Ny överföring andra konton".
- När du är klar kan du signera och skicka in uppgifterna till oss direkt, eller också gör du det vid ett senare tillfälle. Dina uppgifter sparas. Nästa gång du loggar in hittar du dem under "Signera och skicka".
- Vad händer om det saknas pengar på mitt konto?
- Svar:
Då kan vi inte överföra pengar till mottagarens konto. Under de två nästkommande bankdagarna försöker vi utföra överföringen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot blir överföringen avvisad.
- Hur anmäler jag e-faktura?
- Svar:
Du loggar in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du ”Betala och överföra” därefter ”e-faktura” och sedan ”Sök företag”. Du kan anmäla e-faktura till de företag som erbjuder tjänsten. När du i Internetbanken registrerar en betalning manuellt till ett företag som erbjuder möjligheten till e-faktura får du ett meddelande om detta och en länk till företagets anmälningssida.
- Vad är e-faktura?
- Svar:
e-faktura innebär att du får räkningarna direkt till din Internetbank. Du kan få e-faktura från de företag som erbjuder tjänsten. Vilka de är hittar du genom funktionen ”Sök Företag” på Internetbanken.
- Vad innebär automatisk hantering av e-fakturor?
- Svar:
Automatisk hantering innebär att dina e-fakturor godkänns och betalas på förfallodagen utan att du behöver göra något (förutsatt att det finns täckning på kontot). Du bestämmer själv vilka av dina e-fakturor som ska hanteras automatiskt och du kan även ställa in maxbelopp och period för hur stor e-fakturan får vara och hur länge automatiken ska gälla.
När e-fakturan kommer till Internetbanken läggs den upp på sidan för "kommande betalningsuppdrag" i avvaktan på förfallodagen. Där kan du givetvis som vanligt titta på, ändra på eller ta bort fakturan.
- Var hittar jag nya e-fakturor?
- Svar:
När du loggar in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID visas ett meddelande om du har nya e-fakturor. Du kan även välja ”Betala och överföra” och sedan ”e-faktura”. Här hittar du nya e-fakturor och en överblick över anslutna betalningsmottagare. För att enbart se nya e-fakturor klickar du på ”Nya e-fakturor” i menyn till vänster.
- Jag har anmält e-faktura nyligen, varför ser jag inte det under Anslutna betalningsmottagare?
- Svar:
Företaget kommer att synas under Anslutna betalningsmottagare först när du mottagit din första e-faktura från dem.
- Vad gör jag om jag inte fått min e-faktura?
- Svar:
Kontakta företaget och be dem kontrollera orsaken.
- Var hittar jag mina gamla e-fakturor?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och ”e-faktura”. Klicka sedan på ”Historik”. Här sparas dina e-fakturor i 18 månader. Både de som du har betalat och de som du eventuellt har tagit bort.
- Hur avanmäler jag en e-faktura?
- Svar:
Du loggar in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du ”Betala och överföra” och därefter ”e-faktura”. Klicka sedan på ”Avanmälan” till höger om aktuellt företag.
- Vad innebär e-fakturabevakning?
- Svar:
e-fakturabevakning innebär att du får ett SMS eller e-post varje gång det kommer en ny e-faktura till din Internetbank. Det är för närvarande kostnadsfritt med e-fakturabevakning både som SMS och e-post.
- Hur avslutar jag ett autogiro?
- Svar:
Du kan avsluta autogirot genom att kontakta företaget. Om företaget är anslutet till Bankgirots autogiro kan du även avsluta autogirot via Internetbanken.
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överför” sedan ”Autogiro”. Välj sedan ”Ändra” till höger om aktuell betalningsmottagare.
Eller så kan du kan fylla i blanketten Ändring av medgivandeÖppnas i nytt fönster och lämna in på ditt bankkontor.
- Hur anmäler jag autogiro?
- Svar:
Du kan anmäla autogiro direkt hos de företag som erbjuder detta betalningsalternativ. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande från betalningsmottagaren.
Om företaget är anslutet till Bankgirots Autogiro kan du även anmäla autogirot direkt via Internetbanken.
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” sedan ”Autogiro” och därefter ”Anmälan”.
- Jag vill betala via autogiro och ska anmäla clearing- och kontonummer. Vilket clearingnummer ska jag använda?
- Svar:
Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.
Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer
- Vad är autogiro?
- Svar:
Autogiro är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren. Autogiro är en fullmakt vilken ger betalningsmottagaren rätt att dra pengar från ditt konto. Med autogiro betalas dina räkningar per automatik i tid, förutsatt att pengar finns på kontot. Tjänsten är kostnadsfri.
- Hur byter jag konto för mina autogirobetalningar?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och sedan ”Autogiro”. Klicka sedan på ”Ändra” till höger om aktuellt autogiro.
Du kan fylla i blanketten Ändring av medgivandeÖppnas i nytt fönster och lämna in på ditt bankkontor.
Du är också välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Konton". Klicka sedan på det konto du vill ha uppgifterna för och välj fliken "Kontoinformation".
Du är också välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur gör jag en överföring till utlandet?
- Svar:
För att göra en utlandsbetalning loggar du in i Internetbanken med Mobilt BankID eller e-kod. Välj ”Vardagsärenden”, "Betala och överföra" och "Utlandsbetalningar".
Saknar du tjänsten Utlandsbetalningar aktiveras den via Kundservice, 0771-22 44 88.
- Vad är IBAN-nummer?
- Svar:
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används vid utlandsbetalningar.
- Hur mycket kostar det att göra en utlandsbetalning?
- Svar:
Här finns priser för utlandsbetalningar.
Tänk också på bankkostnader:
- Vid alternativet "Jag betalar endast mina kostnader", betalar du endast dina egna kostnader och mottagaren står för de eventuella kostnader som tillkommer i utlandet.
- Vid alternativet "Jag betalar även mottagarens kostnader", står du för alla kostnader, även betalningsmottagarens. Väljer du detta alternativ får du betala ett tilläggspris.
- Vad är BIC/SWIFT?
- Svar:
BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). Om mottagarbankens BIC är 11 tecken långt och slutar på XXX ska du bara skriva in de första 8 tecknen. Vid betalningar inom EU samt till Norge, Liechtenstein, Island, Schweiz, Monaco och San Marino är BIC inte obligatorisk och det räcker att ange mottagarens IBAN.
Nordea Sveriges BIC är NDEASESS.
- Hur lång tid tar en utlandsbetalning?
- Svar:
EU-betalning:
- En EU-betalning förmedlas i valutorna EUR eller SEK.
- Den görs mellan två konton inom SEPA och betalningsuppdraget kan lämnas till banken via vilken som helst av de kanaler vi tillhandahåller.
- Mottagarens konto ska anges som ett IBAN (=International Bank Account Number).
- Kunden behöver inte begära en EU-betalning, utan om villkoren är korrekta utförs den som en sådan.
- Avsändaren betalar sina kostnader och mottagaren sina kostnader (SHA).
- Reglerna gäller både ankommande och avgående betalningar.
- Priset är detsamma som för motsvarande inrikes betalning.
- Normal valutering, mottagande bank får valutadag en eller två bankdagar* efter avsändandet.
- *) I enlighet med betaltjänstelagen (PSD) är genomförandetiden en dag för betalningstransaktioner i EUR till konto i bank inom EU/EES. Detta gäller även om transaktionen föregås av växling till EUR, (i Sverige från SEK).
- Om betalningen inte uppfyller något av kraven ovan så blir priset som för en Normalbetalning.
Normalbetalning:
- Pengarna når mottagarens bank två bankdagar efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Det kan ta ännu en dag innan mottagaren kan använda pengarna. Det beror på handläggningen i den mottagande banken. Om mottagaren har ett konto inom Nordea är pengarna alltid tillgängliga dagen efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.
Expressbetalning:
- Pengarna når mottagarens bank en bankdag efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Priset för en expressbetalning är för närvarande 300 kr.
- Hur aktiverar jag tjänsten Utlandsbetalning?
- Svar:
För att aktivera tjänsten Utlandsbetalning är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Vilken kurs får jag när jag gör en utlandsbetalning?
- Svar:
Valutakursen kan ändras flera gånger per dag. Den slutliga kursen sätts först när utlandsbetalningen skickas till den mottagande banken.
- När behöver bankkontorskod anges?
- Svar:
Vid betalningar till Australien, Sydafrika och USA behöver du fylla i bankkontorskod till det kontor där kontot hålls. Många Kanadensiska banker kräver också bankkontorskod men det är inte obligatoriskt; till vissa banker räcker kontonummer och BIC. Skriv in mottagarbankens bankkontorskod som består av två inledande bokstäver och sedan siffror.
- Var hittar jag fler betalningsinstruktioner och förklaringar till ifyllnadsfälten?
- Svar:
Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och sedan ”Utlandsbetalning”. Klicka sedan på frågetecknet uppe till höger på sidan.
- När ska betalningskod anges?
- Svar:
Om betalningen överstiger 150 000 SEK eller motvärdet i utländsk valuta ska du fylla i betalningskoden. Vi rapporterar alla betalningarna som överstiger 150 000 SEK till Skatteverket.
- Vad händer om det saknas pengar på mitt konto?
- Svar:
Tänk på att ha god marginal för beloppet du vill skicka, eftersom valutakursen kan förändras flera gånger under dagen, och fram till avräkningstillfället. Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto gör vi nya försök under de nästkommande två bankdagarna. Efter tre försök, eller om du har fyllt i fel uppgifter, blir utlandsbetalningen inte utförd.
- Här finns fler frågor och svar
- Vanliga frågor och svar