På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på det område du vill veta mer om.
- Varför har Nordea ändrat rutinen för internetköp?
- Svar:
Från och med 5 oktober 2015 uppgraderar vi säkerheten för att göra det tryggare för dig när du handlar på internet. Som bank har vi ett ansvar att skydda dig som kund mot bedrägerier. Bankernas ansvar har nyligen stärkts, enligt nya riktlinjer från European Banking Authority. Handlar du i internetbutiker som inte har 3D Secure kan du nu identifiera dig vid varje köptillfälle i Internet- eller Mobilbanken i tjänsten ”Öppna och stänga kort”. Läs mer om ändringen.
Kort
- Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?
- Svar:
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea.
Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.
- Finns det någon beloppsgräns för köp?
- Svar:
Nej, det finns ingen beloppsgräns vid köp. Det är saldot på kontot som styr.
- Vad täcker reseförsäkringen vid köp av resa med mitt bankkort?
- Svar:
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Bankkort ingår en kompletterande reseförsäkring.
I försäkringen ingår ersättning för: Avbeställningsskydd, Bagage- och transportmedelsförseningar, Invaliditet och dödsfall genom olycksfall, självrisk på eget hem och egen bil och självrisk på hyrbil.Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.
- Jag har handlat med mitt kort men pengarna har inte dragits från kontot. Varför?
- Svar:
Vissa butiker och företag reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet märks på kontot.
- Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
- Svar:
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar.
Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Du som har ett Nordeakort kan du även betala resan på följande sätt och ändå omfattas av reseförsäkringen:
- via internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
- med Nordeakort eller Nordeakonto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Mastercard eller Visakort.
Skada ska anmälas omgående, se information under rubriken Skadeanmälan till Moderna försäkringar på sidan Reseförsäkring med Mastercard och Visa
- via internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- Vad täcker reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt kort?
- Svar:
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar. Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Det här ingår i reseförsäkringen
- avbeställningsskydd
- bagage- och transportmedelsförseningar
- invaliditet och dödsfall genom olycksfall
- självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
- självrisk på hyrbil (reparationskostnader under avtalad självrisk ersätts inte).
Det här gäller för avbeställningsskyddet
- Avbeställningsskyddet gäller om du, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.
- Du kan få ersättning för kostnader för resan och boendet om du behöver avboka det. Den högsta ersättningen du kan få är beloppet som står i villkoren.
- Om du avbokar resan på grund av akut sjukdom eller skada ska den ha inträffat efter att du bokade resan. Du får inte känt till skadan, sjukdomen eller symptomet när du bokade resan, för att kunna få ersättning.
Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.
- Det fungerar inte att göra ett köp via Internet. Varför?
- Svar:
Kontrollera först och främst att företaget accepterar kortet, Nordea Electron.
Du är välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
Du kan också skicka kundpost till oss genom att logga in på din Internetbank med e-kod eller Mobilt BankID och välja ”kontakta oss” uppe till höger.
- Kan omyndiga barn använda Nordea Debit Ung utomlands?
- Svar:
Ja, Nordea Debit Ung fungerar för köp och uttag utomlands. Föräldern eller barnet kan behöva öppna kortet för den region barnet ska resa till. Det görs enkelt i appen eller nätbanken.
- Vilka beloppsgränser gäller för omyndigt barn vid köp och uttag?
- Svar:
Nordea Debit Ung har beloppsgränser för ungdomar upp till 16 år. När du som förälder ansöker om kortet bestämmer du beloppsgränsen. Du kan välja på 1 000, 3 000 eller 5 000 kronor per rullande 7-dagarsperiod.
Beloppsgränsen gäller sammantaget för köp både i butik, på nätet och vid kontantuttag. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands.
Beloppsgränsen slutar automatiskt att gälla den månad barnet fyller 16 år.
- Kan föräldrar ändra beloppsgränserna för omyndiga barn?
- Svar:
Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Ring Kundservice på 0771- 22 44 88Öppnas i nytt fönster för mer information. Tänk på att ha personlig kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd på mitt Nordea Electron?
- Svar:
Nej, det ingår inte i Nordea Electron.
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag utomlands?
- Svar:
Ja, kortets användningsområde behöver vara öppet för den del av världen kortköpet eller uttaget genomförs ifrån. Så här ändrar du användningsområde:
I nätbanken
- Gå till fliken Ekonomi och Kort.
- Klicka på kortet det gäller.
- Välj Ändra till höger om Användningsområde.
- Välj önskat användningsområde och Spara.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Tryck på kortet det gäller.
- Välj Inställningar och bocka i önskat användningsområde och Spara.
- Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?
- Svar:
Kontakta företaget som drar pengar varje månad och säg upp avtalet eller avsluta tjänsten som du betalar för. Då stoppas den automatiska dragningen via kortet.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- Svar:
För kunder över 16 år är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort.
Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende vilket kort som används. Läs mer om Priser och villkor.
- Hur spärrar jag mitt kort?
- Svar:
Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
- Svar:
I nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn högst upp och Kort.
- Klicka på kortet det gäller och Visa PIN-kod.
- Klicka på knappen Visa PIN-kod.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Klicka på kortet det gäller och sedan PIN-kod.
- Håll in knappen Visa PIN-kod för att se koden.
- Mitt kort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
- Svar:
Om ditt bankkort trasigt kan du beställa ett utbyteskort i appen eller nätbanken.
I appen
- Logga in i appen.
- Under Konton och kort, tryck på kortet du vill ersätta. Ser du inte kortet där, tryck på Visa alla konton och kort.
- Tryck på Inställningar, sedan Utbyteskort och följ instruktionerna.
I nätbanken
Logga in i nätbanken och klicka på kortet du vill ersätta, sedan Beställ utbyteskort och följ instruktionerna.
Via Kundservice
Du kan också ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig att beställa ett utbyteskort. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
Om du vid upprepade tillfällen behöver byta ut ditt kort innan giltighetstiden går ut kostar det 100 kronor.
Ungdomar som har Nordea Debit Ung beställer själva nytt utbyteskort i appen eller nätbanken.
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
- Svar:
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på våra bank- eller kreditkort.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
- Svar:
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Du kan enkelt se din PIN-kod i appen eller nätbanken. Se din PIN-kod i appen eller nätbanken.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
- Svar:
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
- Svar:
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.
- När försvinner en reservation från kontot?
- Svar:
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar. Reservationen ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den kommer in till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?
- Svar:
Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr.
För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?
- Svar:
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea.
Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.
- Jag har handlat med mitt kort men pengarna har inte dragits från kontot. Varför?
- Svar:
Vissa butiker och företag reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet märks på kontot.
- Det fungerar inte att göra ett köp via Internet. Varför?
- Svar:
Kontrollera först och främst att företaget accepterar kortet, Nordea Electron.
Du är välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
Du kan också skicka kundpost till oss genom att logga in på din Internetbank med e-kod eller Mobilt BankID och välja ”kontakta oss” uppe till höger.
- Kan omyndiga barn använda Nordea Debit Ung utomlands?
- Svar:
Ja, Nordea Debit Ung fungerar för köp och uttag utomlands. Föräldern eller barnet kan behöva öppna kortet för den region barnet ska resa till. Det görs enkelt i appen eller nätbanken.
- Vilka beloppsgränser gäller för omyndigt barn vid köp och uttag?
- Svar:
Nordea Debit Ung har beloppsgränser för ungdomar upp till 16 år. När du som förälder ansöker om kortet bestämmer du beloppsgränsen. Du kan välja på 1 000, 3 000 eller 5 000 kronor per rullande 7-dagarsperiod.
Beloppsgränsen gäller sammantaget för köp både i butik, på nätet och vid kontantuttag. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands.
Beloppsgränsen slutar automatiskt att gälla den månad barnet fyller 16 år.
- Kan föräldrar ändra beloppsgränserna för omyndiga barn?
- Svar:
Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Ring Kundservice på 0771- 22 44 88Öppnas i nytt fönster för mer information. Tänk på att ha personlig kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd på mitt Nordea Electron?
- Svar:
Nej, det ingår inte i Nordea Electron.
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag utomlands?
- Svar:
Ja, kortets användningsområde behöver vara öppet för den del av världen kortköpet eller uttaget genomförs ifrån. Så här ändrar du användningsområde:
I nätbanken
- Gå till fliken Ekonomi och Kort.
- Klicka på kortet det gäller.
- Välj Ändra till höger om Användningsområde.
- Välj önskat användningsområde och Spara.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Tryck på kortet det gäller.
- Välj Inställningar och bocka i önskat användningsområde och Spara.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- Svar:
För kunder över 16 år är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort.
Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende vilket kort som används. Läs mer om Priser och villkor.
- Hur spärrar jag mitt kort?
- Svar:
Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
- Svar:
I nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn högst upp och Kort.
- Klicka på kortet det gäller och Visa PIN-kod.
- Klicka på knappen Visa PIN-kod.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Klicka på kortet det gäller och sedan PIN-kod.
- Håll in knappen Visa PIN-kod för att se koden.
- Mitt kort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
- Svar:
Om ditt bankkort trasigt kan du beställa ett utbyteskort i appen eller nätbanken.
I appen
- Logga in i appen.
- Under Konton och kort, tryck på kortet du vill ersätta. Ser du inte kortet där, tryck på Visa alla konton och kort.
- Tryck på Inställningar, sedan Utbyteskort och följ instruktionerna.
I nätbanken
Logga in i nätbanken och klicka på kortet du vill ersätta, sedan Beställ utbyteskort och följ instruktionerna.
Via Kundservice
Du kan också ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig att beställa ett utbyteskort. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
Om du vid upprepade tillfällen behöver byta ut ditt kort innan giltighetstiden går ut kostar det 100 kronor.
Ungdomar som har Nordea Debit Ung beställer själva nytt utbyteskort i appen eller nätbanken.
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
- Svar:
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på våra bank- eller kreditkort.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
- Svar:
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Du kan enkelt se din PIN-kod i appen eller nätbanken. Se din PIN-kod i appen eller nätbanken.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
- Svar:
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
- Svar:
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.
- När försvinner en reservation från kontot?
- Svar:
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar. Reservationen ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den kommer in till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?
- Svar:
Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr.
För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
- Svar:
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar.
Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Du som har ett Nordeakort kan du även betala resan på följande sätt och ändå omfattas av reseförsäkringen:
- via internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
- med Nordeakort eller Nordeakonto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Mastercard eller Visakort.
Skada ska anmälas omgående, se information under rubriken Skadeanmälan till Moderna försäkringar på sidan Reseförsäkring med Mastercard och Visa
- via internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- Vad täcker reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt kort?
- Svar:
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar. Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Det här ingår i reseförsäkringen
- avbeställningsskydd
- bagage- och transportmedelsförseningar
- invaliditet och dödsfall genom olycksfall
- självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
- självrisk på hyrbil (reparationskostnader under avtalad självrisk ersätts inte).
Det här gäller för avbeställningsskyddet
- Avbeställningsskyddet gäller om du, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.
- Du kan få ersättning för kostnader för resan och boendet om du behöver avboka det. Den högsta ersättningen du kan få är beloppet som står i villkoren.
- Om du avbokar resan på grund av akut sjukdom eller skada ska den ha inträffat efter att du bokade resan. Du får inte känt till skadan, sjukdomen eller symptomet när du bokade resan, för att kunna få ersättning.
Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.
- Hur gör jag en extra inbetalning till mitt kreditkort?
- Svar:
En extrainbetalning till ditt kreditkort gör du enkelt i appen eller nätbanken. Klicka på det aktuella kortet och därefter på Betala tillbaka.
Du kan också göra en manuell betalning till angivet Plusgirokonto och ange OCR-nummer.
- Nordea Gold: 418 76 00-4
- Nordea Premium: 417 33 00-7
- Nordea Platinum 496 48 02-5
- Nordea Credit: 480 86 02-9
Ange ditt kortnummer och 83 som OCR-nummer. Exempel: 123412341234123483.
- Jag har fått en faktura. Vilket belopp ska jag betala?
- Svar:
Varje månad får du en faktura där alla dina inköp och uttag är redovisade. Det förifyllda beloppet på din faktura är den totala skulden. Du kan själv välja om du vill dela upp eller betala hela fakturan. Väljer du att betala hela din faktura, behöver du inte betala någon ränta.
Du kan också välja att delbetala fakturan (minst 5 procent, lägst 150 kronor av beloppet). Då bestämmer du själv återbetalningstiden och delbetalar till en av marknadens lägsta räntor. Du har alltid upp till 55 räntefria dagar. Det lägsta beloppet du behöver betala kan du se på din e-faktura.
- Varför har jag fått en e-faktura på 0 kronor och hur får jag bort den?
- Svar:
Du kan få en faktura på 0 kronor. Det får du när du månaden innan har betalat en faktura, fast du inte gjort några köp månaden efter. På fakturan ser du din inbetalning, så du kan se fakturan som en bekräftelse på inbetalningen.
Du kan ta bort fakturan i appen eller nätbanken.
I appen
Klicka på fakturan det gäller, välj sedan ikonen Ta bort uppe till höger. Bekräfta borttaget genom att trycka Ta bort.
I nätbanken
Klicka på de tre prickarna till höger om fakturan och välj Ta bort. Bekräfta borttaget i nästa steg.
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag utomlands?
- Svar:
Ja, kortets användningsområde behöver vara öppet för den del av världen kortköpet eller uttaget genomförs ifrån. Så här ändrar du användningsområde:
I nätbanken
- Gå till fliken Ekonomi och Kort.
- Klicka på kortet det gäller.
- Välj Ändra till höger om Användningsområde.
- Välj önskat användningsområde och Spara.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Tryck på kortet det gäller.
- Välj Inställningar och bocka i önskat användningsområde och Spara.
- Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?
- Svar:
Kontakta företaget som drar pengar varje månad och säg upp avtalet eller avsluta tjänsten som du betalar för. Då stoppas den automatiska dragningen via kortet.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- Svar:
För kunder över 16 år är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort.
Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands?
- Svar:
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende vilket kort som används. Läs mer om Priser och villkor.
- Hur spärrar jag mitt kort?
- Svar:
Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
- Svar:
I nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn högst upp och Kort.
- Klicka på kortet det gäller och Visa PIN-kod.
- Klicka på knappen Visa PIN-kod.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Klicka på kortet det gäller och sedan PIN-kod.
- Håll in knappen Visa PIN-kod för att se koden.
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
- Svar:
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på våra bank- eller kreditkort.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
- Svar:
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Du kan enkelt se din PIN-kod i appen eller nätbanken. Se din PIN-kod i appen eller nätbanken.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
- Svar:
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
- Svar:
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.
- När försvinner en reservation från kontot?
- Svar:
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar. Reservationen ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den kommer in till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?
- Svar:
Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr.
För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Hur stänger jag av mitt kort?
- Svar:
Du gör dina ändringar i mobilbanken och nätbanken under "Kort". Du kan välja att stänga av kortet för köp och uttag i olika regioner.
- Hur vet jag om kortet är öppet eller stängt?
- Svar:
Du ser dina kortinställningar i Nordeas Internetbank och under fliken "Kort" och rubriken "Öppna och stänga kort" eller i Nordeas Mobilapp.
- Hur öppnar jag mitt kort igen?
- Svar:
I mobilbanken: Välj ”Översikt” och tryck på det aktuella kortet . Välj ”Öppna för Internetköp” och tryck på knappen till höger om ”Internetköp”.
I nätbanken: Välj ”Ekonomi”, ”Kort” och klicka på aktuellt kort. Välj ”Ändra” till höger om internetköp och sedan ”Bekräfta”.
- Varför ska jag stänga av mitt kort?
- Svar:
För din egen trygghet kan du själv välja att avgränsa ditt kort så att det endast fungerar i de regioner som du själv har valt.
- Om jag spärrar mitt kort och får ett nytt kort (med nytt kortnummer) hur ska jag göra då?
- Svar:
Då måste du lägga in de önskade inställningarna igen på ditt kort i nätbanken eller i mobilbanken.
- Hur ofta kan jag öppna och stänga mitt kort?
- Svar:
Du kan öppna och stänga ditt kort hur ofta du vill.
- Vad händer om jag är utomlands och vill öppna mitt kort för köp men har inte tillgång till nätbanken/mobilbanken?
- Svar:
Om du inte har möjlighet att logga in i nätbanken kan du alltid vända dig till telefonnummer +46 771 22 44 88, alla dagar kl 08:00-20:00.
- När jag får mitt kort från Nordea fungerar det för köp/uttag över hela världen?
- Svar:
Nej, du behöver aktivera kortet innan det fungerar för köp och uttag. Samtidigt som du aktiverar kortet gör du inställningar för vart kortet ska fungera. Du aktiverar kortet och väljer inställningar i mobil- eller nätbanken.
- Jag har köpt en prenumeration via Internet, hur blir det då när kortet stängs för Internetköp?
- Svar:
Om du har anmält ditt kort för en prenumeration via Internet och pengar ska dras från ditt kort varje månad räcker det med att ditt kort är öppet för Internetköp vid anmälan till tjänsten.
För att säga upp din prenumeration så ska du kontakta företaget som du ingått avtal med. Det räcker inte med att stänga av kortet för Internetköp. Pengarna kommer att fortsätta dras till dess du har sagt upp prenumerationen hos företaget. - Om jag har fått ett utbyteskort (med samma kortnummer) hur ska jag göra då?
- Svar:
Om du får ett utbyteskort följer samma inställningar automatiskt med.
- Vilka kort gäller för tjänsten Öppna och stänga kort?
- Svar:
Tjänsten gäller för samtliga privatkort, det vill säga:
- Nordea Electron
- Nordea Debit
- Nordea Credit
- Nordea Gold
- Nordea Premium
- Nordea Platinum
- Nordea Black
- Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag ändrar inställningarna eller spärrar mitt eget kort?
- Svar:
Inställningarna du gör för ditt eget kort påverkar inte inställningarna för extrakortet. Det gäller även om du spärrar ditt eget kort. Extrakortsinnehavaren kan själv ändra inställningarna på sitt kort för att exempelvis ändra användningsområde.
- Hur anmäler jag mig till e-faktura?
- Svar:
- Logga in i Internetbanken, klicka på Betala och överföra, e-faktura, Sök företag.
- Välj Kort i rullisten och skriv Nordea i sökrutan för Företag.
- Klicka på Anmäl och fyll i uppgifterna och bekräfta.
- Vilket belopp är det som visas i Internet-/Mobilbanken på min e-faktura?
- Svar:
Det är beloppet ”lägst att betala” som visas. Tänk på att alltid klicka upp fakturan för att kontrollera så att alla köp/uttag stämmer. Sedan väljer du själv hur stor del av din totala skuld du vill betala, dock lägst den summa som är angiven under rubriken Belopp.
Så här gör du för att se din fakturaspecifikation
1. Klicka på datumet för fakturan under ’Betalningsdag’ och sedan ’Se faktura’
2. Klicka på ’Se faktura’
3. Under rubriken ’Kontoställning denna period’ ser du din totala skuld.
Så här ändrar du beloppet att betala
1. Klicka på ’Ändra’
2. Ange det belopp du vill betala
- Varför anges inte hela skulden under rubriken Belopp, då skulle jag bara direkt kunna signera fakturan för betalning?
- Svar:
En av de stora fördelarna med betal- och kreditkort från Nordea är att du kan dela upp din betalning, därför anges alltid det lägsta beloppet som du har möjlighet att betala. Självklart kan du alltid betala ett större belopp eller till och med hela skulden om du hellre vill det.
- Kan jag titta på mina gamla e-fakturor som jag redan har betalat?
- Svar:
Ja, du finner dem under rubriken ”Historik” i Internetbanken. De sparas där i 18 månader.
- Hur aktiverar jag mitt kreditkort?
- Svar:
Hur du aktiverar ett kreditkort skiljer sig åt, beroende på om det är ett helt nytt kort eller utbyteskort. Läs mer om hur du aktiverar ditt kort.
- Var i världen fungerar mitt kort?
- Svar:
När du får ditt nya kort är grundinställningen att kortet fungerar i hela världen. Läs mer om hur du kan begränsa ditt användningsområde.
- Behöver mitt utbyteskort aktiveras?
- Svar:
Ja, för att ditt utbyteskort ska fungera behöver du aktivera det med göra ett kortköp i butik (med chip och PIN-kod). Alternativt kan du aktivera kortet genom att göra ett uttag i en bankomat.
- Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?
- Svar:
Om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, där köpet signeras med kort och kortläsare eller Mobilt BankID, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Ändringen har vi gjort för att skydda dig som kund mot kortbedrägerier på Internet. Kortet öppnar du i Internet- eller Mobilbanken och i tjänsten "Öppna och stänga kort". Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt.
Så här gör du i Internetbanken:
- Logga in i Internetbanken.
- Välj ”Kort” och sedan ”Öppna och stänga kort”.
- Under rubriken ”Kortköp på Internet”, välj ”Alla internetköp, 60 min”.
Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.
Så här gör du i Mobilbanken:
- Logga in i Mobilbanken.
- Klicka på kortet du vill öppna och sedan "Öppna/stänga".
- Under rubriken "Kortköp på internet", välj "Alla internetköp, 60 min".
Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.
- Varför har Nordea ändrat rutinen för internetköp?
- Svar:
Från och med 5 oktober 2015 uppgraderar vi säkerheten för att göra det tryggare för dig när du handlar på internet. Som bank har vi ett ansvar att skydda dig som kund mot bedrägerier. Bankernas ansvar har nyligen stärkts, enligt nya riktlinjer från European Banking Authority. Handlar du i internetbutiker som inte har 3D Secure kan du nu identifiera dig vid varje köptillfälle i Internet- eller Mobilbanken i tjänsten ”Öppna och stänga kort”. Läs mer om ändringen.
- Jag har köpt en prenumeration via internet, hur blir det då när kortet är stängt för internetköp?
- Svar:
Om du har anmält ditt kort för en prenumeration via internet och pengar ska dras från ditt kort varje månad, behöver ditt kort endast vara öppet för internetköp vid anmälan till tjänsten. Prenumerationen rullar sedan på tills den avslutas.
Har du anmält dig till en prenumeration innan den nya rutinen för internetköp behöver du inte göra något. Prenumerationen löper på som vanligt även om kortet är stängt för internetköp.
Observera att prenumerationer ska fungera. Det kräver dock att butiken kodar transaktionen rätt (som en prenumeration), men det är tyvärr inte alltid fallet. I dessa fall behöver du kontakta företaget för att hitta en lösning.
- Jag kunde göra ett köp i en internetbutik utan 3D Secure trots att mitt kort vart stängt för internetköp, varför?
- Svar:
Vissa köp bedömer vi vara säkra trots att butiken inte erbjuder 3D Secure. Därför kan vi tillåta dessa utan ytterligare verifikation. Det kan till exempel vara en prenumeration.
- Vad är 3D Secure?
- Svar:
Visa och Mastercard har en gemensam standard för säkra kortbetalningar - allmänt benämnt som 3D Secure. 3D Secure kallas även Visa Secure eller Mastercard SecureCode. Alla Nordeas kort är försedda med 3D Secure. För Nordeas kortkunder innebär det att man utöver att ange sina kortuppgifter även identifierar sig med Mobilt BankID eller kortläsare för att bekräfta sitt köp.
- Hur vet jag om butiken jag handlar på erbjuder 3D Secure?
- Svar:
De flesta butiker som erbjuder 3D Secure har någon dessa symboler på sin Internetsida:
- Vad händer om jag inte öppnar mitt kort för internetköp?
- Svar:
Öppnar du inte ditt kort för internetköp kan du inte genomföra köpet om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till säkerhetslösningen 3D Secure.
Handlar du i en internetbutik som erbjuder 3D Secure kan du alltid genomföra köpet. Kortet öppnas då automatiskt när du bekräftar köpet med Mobilt BankID eller kortläsare.
- Jag har tidigare valt att ha kortet öppet för internetköp, kommer det att stängas nu?
- Svar:
Ja, i och med den nya rutinen, från 5 oktober 2015, kommer ditt kort att stängas för internetköp och endast tillåta säkra internetköp (3D Secure). Du måste aktivt öppna kortet för köp som görs utan 3D Secure.
Så här öppnar du ditt kort för alla internetköp.
- Hur ansluter jag mig till Wrapp?
- Svar:
Du laddar ner Wrapp-appen från App Store eller Google Play och skapar ett nytt konto genom att göra följande:
- Fyll i ditt mobilnummer, du får en inloggningskod via SMS.
- Använd inloggningskoden och fyll sedan i dina uppgifter.
- Välj om du vill länka ett befintligt kort eller klickar på länken för att ansöka om ett nytt kort från Nordea.
- Bekräftar din identitet med Mobilt Bank ID.
- Registrerar ditt kort genom att knappa in ditt kortnummer. Sedan är Wrapp klart att använda!
Läs mer om Wrapp och hur det funkar
- Är det säkert att ansluta sig till Wrapp?
- Svar:
Det är säkert att ansluta sig till Wrapp. Wrapp är PCI-certifierade, det innebär att dom följer säkerhetsstandarden enligt regelverken för hantering av kortdata. Wrapp lagrar också kunddata enligt personuppgiftslagen, PUL.
- Hur fungerar Wrapp?
- Svar:
Du ansluter ditt kort till Wrapp och får sedan erbjudanden om rabatter och bonus i Wrapp-appen. Alla erbjudanden som finns i appen finns automatiskt på det kort du kopplat till tjänsten. När du utnyttjat ett erbjudande får du pengar tillbaka inom några dagar på det konto som kortet är kopplat till. Du väljer själv hur aktiv du vill vara. Antingen kan du leta erbjudanden i appen eller välja att bli positivt överraskad när ett köp leder till pengar tillbaka på kortet.
- Hur gör jag för att aktivera och utnyttja ett erbjudande?
- Svar:
Du behöver bara ha öppnat Wrapp-appen och kollat på erbjudandet för att det ska aktiveras. Alla erbjudanden finns då automatiskt på ditt ansluta kort.
Så här går det till när du gör ett köp som genererar en rabatt:
- Du betalar fullpris i kassan med ditt anslutna kort.
- Köpet reserveras på ditt kontot. När köpet sedan bokförs (normalt 2-5 dagar efter köpet) så får du en återbetalning till kortets konto. Det kan även ta lite längre tid om transaktionen från butiken tar lång tid att komma in till Nordea.
- Hur lång tid tar det för pengarna från en rabatt att komma tillbaka på kortet?
- Svar:
Efter genomfört köp där ett erbjudande genererats tar det mellan 3-5 dagar för pengarna att komma in på ditt kortkonto. Det kan även ta lite längre tid om transaktionen från butiken tar lång tid att komma in till Nordea.
- Hur vet jag vilka köp som ger rabatt eller bonus?
- Svar:
I Wrapp-appen kan du hålla koll på vilka butiker och typer av köp som ger rabatt eller bonus.
- Hur används mina personuppgifter och transaktionsdata?
- Svar:
När du länkar ditt bankkort till Wrapp godkänner du att Nordea lämnar ut din transaktionsinformation till Wrapp för det kort du anslutit, så som butik, butiksort, belopp och köpdatum. Wrapp använder din data till att skapa relevanta erbjudanden till dig efter ditt köpmönster. Det görs på så sätt att en butik kan rikta ett erbjudande till de personer som spenderar en viss summa inom en viss kategori. Datat är avpersonifierat och hanteras enligt personuppgiftslagen. Wrapp har ingen rätt att dela eller sälja vidare persondata.
- Finns det någon åldersgräns för att använda Wrapp?
- Svar:
Åldersgränsen är för närvarande 18 år.
- Kan jag ansluta flera kort till Wrapp?
- Svar:
Ja, du kan ansluta alla privata Nordeakort till tjänsten, bankkort och betal-och kreditkort.
- Kan jag använda mitt bonuskort samtidigt som jag utnyttjar ett Wrapp-erbjudande?
- Svar:
Det går bra att använda både butikens bonuskort och samtidigt utnyttja ett erbjudande från Wrapp
- Måste ni lämna ut min transaktionsdata till Wrapp?
- Svar:
Ja, men endast från det kortet som du valt att ansluta, det är en förutsättning för att du ska få relevanta erbjudanden och rabatter från Wrapp, och därefter få pengar från rabatter insatta på kortet.
- Vad gör jag om pengarna från en rabatt inte kommer tillbaka på kortet
- Svar:
Kontakta Wrapp genom att maila Öppnas i nytt fönster
Observera att det tar mellan 3-5 dagar för pengarna att komma in på ditt konto. Det kan även ta lite längre tid om transaktionen från butiken tar lång tid att komma in till Nordea.
- Vad händer om jag reklamerar eller returnerar ett köp som jag fått bonus på?
- Svar:
Wrapp har rätt att dra tillbaka bonus och rabatt som du fått på ett köp som senare reklameras eller returneras.
- Vad kostar det att ansluta sig till Wrapp?
- Svar:
Det är gratis att ansluta sig till Wrapp.
- Vart ska jag vända mig om jag har frågor om mina erbjudanden och återbetalningar?
- Svar:
Kontakta Wrapp genom att maila Öppnas i nytt fönster
- Vilka kort kan jag ansluta?
- Svar:
Du ansluta följande kort till Wrapp:
- Nordea Electron
- Nordea Debit
- Nordea Credit
- Nordea Gold
- Nordea Premium
- Nordea Platinum
- Nordea Black
- Hur avslutar jag Wrapp?
- Svar:
Kontakta Telefonbanken på 0771-22 44 88 för att avsluta Wrapp.
- Varför blir min pappersfaktura e-faktura?
- Svar:
E-faktura är ett bättre alternativ för miljön. Det har också många fler fördelar för dig som kund.
- Det är kostnadsfritt
- e-fakturan kommer direkt till Internet- och Mobilbanken med alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, lägsta belopp att betala samt Plusgironummer redan ifyllda – klar att godkänna eller ändra för betalning
- I Internetbanken under fliken ”Betala- och överföra/e-faktura/e-fakturabetalning” kan du anmäla att du även vill få besked via sms eller mejl. Även detta är helt kostnadsfritt
- Dina fakturor finns lagrade i 18 månader i Internetbanken
- När blir min pappersfaktura e-faktura?
- Svar:
Har du Nordeas internetbank kommer du från den 1 december 2016 att få din faktura som e-faktura.
- Jag vill behålla pappersfaktura, är det möjligt?
- Svar:
Vill du fortfarande behålla pappersfaktura är du välkommen att kontakta oss på 0771-22 44 88, öppet dygnet runt.
- Jag har autogiro och får min kontosammanställning på papper varje månad, hur kommer jag att få den framöver?
- Svar:
Har du Nordeas internetbank, kommer du från och med 1 december 2016 att få din kontosammanställning i Internet- nät- och Mobilbanken istället.
Vill du fortfarande ha din kontoställning på papper är du välkommen att kontakta oss på 0771-22 44 88, öppet dygnet runt.
- Jag har Nordeas Internetbank men vill betala från annan bank, hur gör jag?
- Svar:
De flesta banker erbjuder e-faktura, kontakta din bank för instruktioner om hur du ansluter dig till tjänsten.
- Jag har inte Nordeas internetbank, hur kommer jag att få min faktura?
- Svar:
Har du inte Nordeas Internetbank så behåller du även fortsättningsvis pappersfaktura.
- Vad är Nordea Masterpass?
- Svar:
Nordea Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. Nordea Masterpass sparar kundens kort- och leveransuppgifter från Nordea på en och samma plats. Med Nordea Masterpass handlar kunden bekvämt med några få klick.
- Hur skaffar jag Nordea Masterpass?
- Svar:
1. Ladda ner Nordea Wallet-appen via Appstore eller Google PlayÖppnas i nytt fönster
2. Legitimera dig med Mobilt BankID
3. Klart! Villkoren godkänns första gången som du handlar med Masterpass.
- Hur använder jag Nordea Masterpass när jag ska handla på internet?
- Svar:
1. Klicka på Masterpass-symbolen när du vill göra ett kortköp på en hemsida och välj ”Buy with Masterpass”
2. Skriv in ditt personnummer
3. Öppna Nordea Wallet-appen
4. Kontrollera och godkänn betalningen i Nordea Masterpass
- Var kan jag använda Nordea Masterpass idag?
- Svar:
Du kan använda Nordea Masterpass överallt där du ser Buy with Masterpass-knappen. Här kan du se vilka butiker som är anslutna till www.masterpass.comÖppnas i nytt fönster
Öppnas i nytt fönster - Behöver jag öppna mitt kort för internetköp innan jag ska handla, även när jag använder Nordea Masterpass?
- Svar:
Nej, butiker som är anslutna till Masterpass ska använda sig av 3DSecure. Kort behöver då inte öppnas för internetköp.
Det kan förekomma att vissa utländska butiker som är anslutna till Masterpass inte använder 3DSecure. I dessa fall måste du öppna ditt kort för internetköp. Du öppnar då ditt kort i tjänsten Öppna stänga kort via mobilbanken eller internetbanken.
- Är det säkert att använda Nordea Masterpass?
- Svar:
Ja, inloggningen till Nordea Wallet där Nordea Masterpass finns sker med Mobilt BankID.
Det är vår högsta prioritet att skydda din personliga information.
- Måste jag betala för att använda Nordea Masterpass?
- Svar:
Nej, det kostar det ingenting att använda Nordea Masterpass.
- Vilka kort kan jag använda i Nordea Masterpass?
- Svar:
Du kan använda de bankkort/kreditkort du har som privatkund i Nordea från VISA och Mastercard.
- Vilka webbläsare stöder Nordea Masterpass?
- Svar:
Nordea Masterpass fungerar enkelt på din mobil eller surfplatta med operativsystem från iOS och Android.
- Hur fungerar kontaktlösa kortbetalningar?
- Svar:
Du blippar ditt kort vid butikens terminal och köpet är klart.
För köp under 400 kronor behöver ingen PIN-kod anges. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa, men du behöver ange kortets PIN-kod.
Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Hur vet jag att mitt kort är kontaktlöst?
- Svar:
Ditt kort har då symbolen för kontaktlösa betalningar på framsidan.
- Kan jag stänga av blippfunktionen på mitt kort?
- Svar:
För att stänga av blippen på ditt kort är du välkommen att ringa Kundservice.
För snabbast service - ring enkelt via appen
När du ringer via appen är du redan identifierad och kommer därför fram snabbare till Kundservice. Dessutom ser du aktuell kötid. Logga bara in i appen och tryck på Hjälp.
Du kan också ringa oss på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig med din fråga. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Vilka butiker accepterar kontaktlösa betalningar?
- Svar:
De flesta butiker accepterar kontaktlösa betalningar. Kolla efter symbolen för kontaktlösa betalningar på butikens terminal.
- Kan jag betala kontaktlöst i andra länder?
- Svar:
Du kan betala kontaktlöst över hela världen där möjligheten finns.
- Är det säkert att betala kontaktlöst?
- Svar:
Ja, kontaktlösa kort använder samma teknologi som våra övriga kort med chip och PIN-kod, med skillnaden att informationen transporteras från kortet till terminalen trådlöst.
- Vad är Samsung Pay?
- Svar:
Samsung Pay är en så kallad tredjepartsplånbok som är utvecklad av Samsung och möjliggör kontaktlösa mobila betalningar i fysiska butiksmiljöer.
- I vilka telefoner fungerar Samsung Pay?
- Svar:
Samsung Pay fungerar för Samsung Galaxy A5 (2016), Samsung Galaxy A5 (2017), Gear S3, S7, S7 edge samt senare modeller.
- Vilka kort kan jag ansluta till Samsung Pay?
- Svar:
• Nordea Debit
• Nordea Credit
• Nordea Gold
• Nordea Premium
• Nordea Platinum
• Nordea Black
• First Card
- Hur betalar jag med Samsung Pay?
- Svar:
1. Enklast är att Swipa uppåt i telefonen. Ditt senast använda Favoritkort visas och kan nu användas för betalning. Du kan även öppna Samsung Pay appen och trycka på kortet du vill använda för betalning.
2. Starta betalning genom att ange fingeravtryck eller genom att ange din självvalda pin för Samsung Pay på din mobiltelefon. Mobiltelefonen börjar nu pulsera och nedräkning startar.
3. Betalning ska ske inom 30 sekunder från och med att betalningen påbörjats. Genom att placera mobiltelefonen nära betalterminalens NFC läsare (symbolen för kontaktlösa betalningar).
4. Betalningen genomförs.
- Vad är Favoritkort?
- Svar:
Du kan välja att markera ett eller flera betal- eller kreditkort som Favoritkort. Favoritkortet kan du enkelt swipa nerifrån och upp på din skärm. Då får du snabbt åtkomst till dina Favoritkort i Samsung Pay när du ska betala.
- Behöver jag internetanslutning för att använda Samsung Pay?
- Svar:
För att betala krävs ingen internetanslutning. Men vissa andra funktioner kan kräva internetanslutning för att fungera, exempelvis registrering av kort samt transaktionsredovisning.
- Vilka transaktioner syns i Samsung Pay?
- Svar:
Dina 10 senaste korttransaktioner visas i Samsung Pay.
- Fungerar Samsung Pay utomlands?
- Svar:
Samsung Pay fungerar på alla ställen där det finns en kortterminal som är online och tar emot NFC.
- Vad kostar Samsung Pay?
- Svar:
Samsung Pay är idag kostnadsfritt hos oss. Men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på vilken abonnemangsform du har.
- Behöver jag tillgång till Internet när jag betalar med Apple Pay i butik?
- Svar:
Nej, det fungerar med kontaktlösa kortterminaler. Håll utkik efter symbolen för kontaktlös betalning eller Apple Pay-märket.
- Hur betalar jag med Apple Pay?
- Svar: I butik
Dubbelklicka på ”Touch ID” eller håll din iPhone mot den kontaktlösa kortterminalen med fingret på “Touch ID”. Med Apple Watch dubbelklickar du knappen på sidan och håller Apple Watch mot terminalen.
I appar och på online med iPhone och iPadVälj Apple Pay som betalningsmetod och placera ditt finger på “Touch ID”.
Med MacVälj Apple Pay och slutför köpet med din iPhone eller Apple Watch.
- Hur lägger jag till mina kort och aktiverar jag Apple Pay?
- Svar:
Du gör det enkelt i appen:
1. Gå till Översikt och tryck på kortet du vill ansluta.
2. Tryck på Inställningar följt av Lägg till i Plånbok och följ instruktionen.
- Hur många kort kan läggas till Apple Pay?
- Svar:
Du kan lägga till åtta olika kort till respektive enhet, och samma kort kan läggas till flera enheter. Biljetter, boardingkort, rabattkuponger med mera räknas inte till de åtta kort som kan användas på varje enhet.
- Hur säkert är Apple Pay?
- Svar:
Ditt kortnummer lagras aldrig på din enhet eller på Apples servrar, och delas heller inte med försäljningsstället. Apple Pay använder ett specifikt nummer för den enhet du betalar ifrån och skapar en unik transaktionskod för varje köp. Varje transaktion godkänns med ditt “Touch ID”.
- I vilka enheter kan jag använda Apple Pay?
- Svar: iPhone
Fungerar med iOS 11 eller senare.
- iPhone X
- iPhone 8
- iPhone 8 plus
- iPhone 7
- iPhone 7 Plus
- iPhone 6s
- iPhone 6s Plus
- iPhone 6
- iPhone 6 Plus
- iPhone SE
- Apple Watch Series 3
- Apple Watch Series 2
- Apple Watch Series 1
- Apple Watch (1st generation)
- iPad (5th generation)
- iPad Pro (12.9-inch)
- iPad Pro (9.7-inch)
- iPad Air 2
- iPad mini 4
- iPad mini 3
- MacBook Pro med Touch ID
- En Mac-dator, introducerad 2012 eller senare, tillsammans med en iPhone eller Apple Watch som har Apple Pay.
- Kostar det något att använda Apple Pay?
- Svar:
Nej, det är kostnadsfritt för Nordeas privatkunder.
- Vad är Apple Pay?
- Svar:
Med Apple Pay är det enkelt att betala via din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Det är en tjänst från Apple som ger dig möjlighet att göra kortbetalningar i butik, appar eller online. Med de enheter du dagligen använder.
- Var kan jag använda Apple Pay?
- Svar:
I butik: Håll utkik efter Apple Pay-symbolen eller symbolen för kontaktlösa betalningar på kortterminalen.
I appar och onlinebutiker: Håll utkik efter knappen ”Betala med Apple Pay” eller ”Använd Apple Pay”.
- Är det någon beloppsgräns när jag betalar med Apple Pay?
- Svar:
Det finns ingen beloppsgräns för köp, förutom om det finns limiter av andra slag som risk eller reglerade köp. Kortvillkoren gäller för det betal- eller kreditkort som har anslutits.
- Här finns fler frågor och svar
- Vanliga frågor och svar