Frågor och svar - Betala och överföra – Företag

Här har vi samlat frågor och svar om betalningar och överföringar.

Vad är Autogiro?
Svar:

Autogiro är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren. Autogiro är en fullmakt vilken ger betalningsmottagaren rätt att dra pengar från ditt konto. Med Autogiro betalas dina räkningar per automatik i tid, förutsatt att pengar finns på kontot. Tjänsten är kostnadsfri.

Hur anmäler jag mig till Autogiro?
Svar:

Du anmäler dig till Autogiro direkt hos de företag som erbjuder detta betalningsalternativ. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande från betalningsmottagaren.

På anmälan behöver du ange PlusGirots bankkontonummer. Du hittar PlusGirots bankkontonumret i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sidan. 

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Hur avslutar jag ett Autogiro?
Svar:

Eftersom Autogiro är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren behöver du kontakta företaget för att avsluta avtalet om Autogiro. 

Vi kan avsluta dragningarna från kontot, men vi har ingen möjlighet att avsluta avtalet om Autogiro.

Du når Kundcenter Företag på telefon 0771-350 360, öppet vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Hur byter jag konto för mina Autogirobetalningar?
Svar:

Du är välkommen att ringa Kundcenter, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vilket clearing- och kontonummer ska jag ange när anmäler mig till Autogiro?
Svar:

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer.

I PlusGirots bankkontonummer  ingår ett clearingnummer, prefix och nollutfyllnad före PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Du hittar PlusGirots bankkontonummer i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sida.

Läs mer om Transaktionskonto med PlusGironummer.

Har du inte ett PlusGironummer och istället ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Hur fyller jag i mottagarens kontonummer när jag ska göra en överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
Svar:

Handelsbanken:

Fyll i clearingnummer och kontonummer på 9 siffror.

Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):

Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.).

Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):

Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.).

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
Svar:

Du som använder Internetbanken Företag:

Om överföringen signeras före klockan 14.00 en bankdag, når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter klockan 14.00 finns tillgängliga för mottagaren nästkommande bankdag.

Bankdag är alla vardagar förutom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Du som använder Företagstjänster via Internet:

Om överföringen signeras före klockan 13.35 en bankdag, når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter klockan 13.35 finns tillgängliga för mottagaren nästkommande bankdag.

Bankdag är alla vardagar förutom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Hur registrerar jag en ny betalning?
Svar:

Du som använder Internetbanken Företag:

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Inrikesbetalning”.
  • Välj PlusGiro eller Bankgiro under ”Betaltyp”.
  • Fyll sedan i övriga fält.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägg till betalningsorder”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningsorder” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter kan du klicka på ”Signera” för att signera och skicka iväg betalningarna.
  • Du kan också välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ”Inrikesbetalning”.

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Du som använder Företagstjänster via Internet:

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Betalningar och överföringar”.
  • Välj ”Till PlusGiro och bankgiro”
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägga till”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningar att godkänna” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter klickar du på ”Godkänn” för att gå vidare.
  • Du kan välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ” Betalningar att godkänna”.

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Hur registrerar jag en ny överföring?
Svar:

Du som använder Internetbanken Företag:

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Överföring andra konton”.
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägg till betalningsorder”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningsorder” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter kan du klicka på ”Signera” för att signera och skicka iväg betalningarna.
  • Du kan också välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ”Överföring andra konton”.

 

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

 

Du som använder Företagstjänster via Internet:

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Betalningar och överföringar”.
  • Välj ”Till andra konton”.
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • Klicka sedan på Ok för att signera överföringen.

 

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Jag försöker göra en betalning men får felmeddelandet ”Felaktigt OCR”. Vad ska jag göra?
Svar:

Många betalningar till PlusGiro- och bankgironummer kräver OCR-nummer. OCR-numret finns alltid längst ner till vänster bredvid beloppet på inbetalningskortet, mellan två ”#” och består endast av siffror.

När får mottagaren pengarna?
Svar:

Du som använder Internetbanken Företag:

PlusGiro: Samma dag, om du signerar din betalning senast klockan 17.00.
Bankgiro: Samma dag, om du signerar din betalning senast klockan 09.45.

Du som använder Företagstjänster via Internet:

PlusGiro: Samma dag, om du signerar din betalning senast klockan 15.50.
Bankgiro: Samma dag, om du signerar din betalning senast klockan 09.45.

Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar, utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Vad händer om det saknas pengar på kontot?
Svar:

Du som använder Internetbanken Företag:

Då kan vi inte utföra betalningen. Under de fem nästkommande bankdagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot makuleras betalningen.

 

Du som använder Företagstjänster via Internet:

Då kan vi inte utföra betalningen. Under de tre nästkommande bankdagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot makuleras betalningen.

Vad händer om jag skickar till fel mottagare?
Svar:

Om du av misstag skickat en betalning till fel mottagare behöver du kontakta mottagaren för att få tillbaka pengarna.

Ifall betalningen har skickats till ett bankkontonummer kan vi hjälpa till att få fram innehavaren av bankkontot.

Du är välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. Har du ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.

I bankkontonumret ingår ett clearingnummer, prefix och nollutfyllnad före PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Du hittar bankkontonumret i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sida.

Läs mer om Transaktionskonto med PlusGironummer.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.