Frågor och svar - Konton och tilläggstjänster

Här har vi samlat frågor och svar om konton och tilläggstjänster.

Behöver vi meddela att företaget bytt adress eller ändrat namn?
Svar:

Nej, adress- och namnändring sker vanligtvis automatiskt för företag och ekonomiska föreningar när du anmäler adressändringen till Bolagsverket.

Du behöver även ringa oss, telefon 0771-350 360, och meddela ny adress om du har:

  • företagskortet Nordea First Card eller Business Gold
  • bankgironummer kopplat till transaktionskontot
  • eller om utdelningsadressen och kontoadressen är olika.

Skicka in blankett

Om du är en ideell förening eller har en adress i utlandet behöver du fylla i och skicka in blanketten Adressändring PlusGirokontoÖppnas i nytt fönster in via post till den adress som finns angiven längst ner på blanketten.

Med ändringen bifogas kopia på godkänd identitetshandling för de firmatecknare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt dennes adress och telefonnummer.

Hur mycket kostar våra företagspaket?
Svar:

På produktsidan för våra företagspaket finns prisinformation.

Hur blir jag företagskund hos Nordea?
Svar:

Du kan ansöka om att bli företagskund online. När du blir företagskund hos oss erbjuder dig Företagspaketet, en helhetslösning som underlättar dina bankaffärer.

Läs mer om att bli kund och ansök.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, öppet vardagar 7-21, helger 10-17.

Jag ska starta ett aktiebolag och behöver ett bankintyg, hur går jag tillväga?
Svar:

Du kan använda vår onlineansökan för att ansöka om ett bankintyg. 

Onlineansökan används främst för de företag som vill bli kund hos oss, men den kan även användas för företag som ska köpa ett lagerbolag eller håller på att bilda ett bolag. 

För att använda onlineansökan behöver du:

  • ha ett svenskt personnummer, vara över 18 år och ha ett Mobilt BankID.
  • ha information om företaget och en giltig svensk ID-handling till hands. 

I ansökan frågar vi bland annat om ägare och befattningshavare. Vi kommer också att ställa frågor om företagets ekonomi och vilka behov av tjänster ni har. 

När din ansökan är inskickad gör vi en utvärdering och kontroll av informationen du lämnat i din ansökan. Du behöver sedan besöka ett Nordeakontor för att legitimera dig.

Ansök onlineÖppnas i nytt fönster

Vad gäller när jag vill kunna ta betalt med kort av mina kunder?
Svar:

Det finns två typer av kortbetalningar: 

  • KortAccept via terminal – Betalningen utförs i kortterminal till exempel i butik eller på ett café.
  • KortAccept via Internet - Kunden betalar via Internet och företaget kan få betalt innan varan skickas till kunden.

Mer information om Kortinlösen – KortAccept.

Det finns även möjlighet att ta emot kortbetalningar via smartphone eller surfplatta. Läs mer om kortläsaren från iZettle.

För priser och ansökan är du välkommen att kontakta Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vad ingår i våra företagspaket?
Svar:

Nordea erbjuder två företagspaket, läs mer vad som ingår här.