Marknadsundersökning
Kunskap är nyckeln till en lyckad expansion
- Hitta drivande marknadsfaktorer.
- Få koll på lokala lagar och regler.
- Använd ditt nätverk och bygg upp din närvaro på den nya marknaden.
Hitta nya möjligheter och potential för ditt företag. Bra kunskap och lokalkännedom ger dig en tydlig bild av hur du bäst expanderar till den nya marknaden. Eller varför du inte ska göra det.
Faktauppgifter räcker inte hela vägen
Se längre än till fakta och siffror och hitta de verkligt drivande marknadsfaktorerna. Dina första steg på den nya marknaden blir enklare om du har undersökt marknaden grundligt först. Ta reda på:
- Fakta om demografi, marknadsdata, legala frågor och lokala regler.
- Affärskultur, kundkännedom och hur dina konkurrenter arbetar.
Du kan hitta och samla mycket information via internet. Utmaningen är att sålla ut det som är viktigt. Informationsflödet är stort och det kan lätt bli övermäktigt.
Marknadens demografi är viktig känna till för att kunna avgöra hur stor målgruppen är. Det kan ge dig en fingervisning om var du ska gräva mer för att få en djupare kundanalys.
Du behöver också gå igenom en stor mängd marknadsdata för att få koll på olika länder, affärspartners, leverantörer och konsumenter. Du behöver uppgifter om ekonomin, konsumtionen, marknadsandelar och köpkraften på den nya marknaden.
Lagar och regler
En viktig sak att ta hänsyn till är landets lagar och regler. Om ditt företag eller dina produkter inte följer den lokala lagstiftningen är risken stor att din expansion kostar dig en förmögenhet eller att du i värsta fall tvingas stänga ned verksamheten innan den ens kommit igång.
Bland annat behöver du ta reda på om det finns några restriktioner för dina produkter eller den typ av verksamhet du driver samt hur lokala skatte- och momsregler påverkar din prissättning. Om du startar filialer i utlandet är de lokala bestämmelserna viktiga för hur du strukturerar din verksamhet.
Samla in information från pålitliga källor och rådgivare. Ta kontakt med experter som kan hjälpa dig få detaljkunskap och insyn.
Var närvarande
Ju mer fingertoppskänsla du kan lägga till de fakta och siffror du hittat desto bättre förutsättningar har du att lyckas med din expansion. En sökmotor kommer inte kunna ge dig alla svar du behöver. Du behöver mer kvalitativa undersökningar också.
Myndigheter och professionella nätverk tar dig långt. Att vara närvarande och få kontakt med relevanta personer inom ditt verksamhetsområde kommer att ta dig ännu längre.
Oavsett om du exporterar, importerar eller bygger upp din verksamhet i utlandet behöver du ha kontroll över alla delar av din expansion – från kundernas behov, problem och beteende till kunskap om dina konkurrenter. Du behöver också känna till den lokala affärskulturen som till exempel vett och etikett vid förhandlingar.
Du behöver troligen hitta lokala leverantörer inom logistik, marknadsföring, inköp och råvaror. Genom att samla information om den nya marknaden innan du expanderar kan du hitta rätt balans mellan förtroende och legala garantier innan ett nytt samarbete startar.
Om du har lokala butiker, lager eller produktion behöver du ta på om det är mer lönsamt att använda lokala samarbetspartners eller att bygga upp de delarna av verksamheten själv.
Användbar hjälp på vägen till nya marknader
Vi har lanserat Nordea Trade Portal och Nordea Trade Club för att hjälpa dig utforska nya marknader.
- Nordea Trade Portal ger dig den information du behöver för att hjälpa dig att expandera och driva ditt företag på nya marknader.
- Nordea Trade Club är ett globalt affärsnätverk som kan hjälpa dig att hitta nya spännande affärsmöjligheter.