Frågor och svar - Utlandsbetalningar
- Hur lång tid tar en utlandsbetalning?
- Svar:
Normalbetalning
Pengarna når mottagarens bank två bankdagar efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. När mottagaren erhåller pengarna beror på kontovillkoren i mottagande banken. Om mottagaren har ett konto inom Nordea är pengarna alltid tillgängliga dagen efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.
Expressbetalning
När pengarna når mottagarens bank beror på valutaslag och stopptider, men normalt sker det en bankdag efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.
- Hur mycket kostar det att göra en utlandsbetalning?
- Svar:
Se prislistan för våra vanligaste tjänster för företag och föreningar på sidan Priser, blanketter och broschyrer.
- Jag vill föra över pengar till utlandet. Hur gör jag?
- Svar:
Du kan göra en utlandsbetalning antingen via Internetbanken Företag, Företagstjänster via Internet eller Corporate Netbank. När du loggat in väljer du fliken ”Utlandsbetalning” i menyn.
- När behöver bankkod anges?
- Svar:
Vid betalningar till nedanstående länder rekommenderar vi att du fylla i en bankkod. Koden anger kontoret där kontot hålls:
- Australien
- Hongkong
- Indien
- Kanada
- Kina
- Nya Zeeland
- Ryssland
- Sydafrika
- USA
- När ska betalningskod anges?
- Svar:
Om betalningen överstiger 150 000 SEK eller motvärdet i utländsk valuta, ska du fylla i betalningskoden. Vi rapporterar alla betalningarna som överstiger 150 000 SEK till Skatteverket.
- Vad är BIC/SWIFT?
- Svar:
BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swiftadress). Om mottagarbankens BIC är 11 tecken långt och slutar på XXX ska du bara skriva in de första 8 tecknen.
Vid betalning till EU-land samt Island, Norge, Liechtenstein, Island, Schweiz, Monaco och San Marino är BIC inte obligatorisk och det räcker att ange mottagarens IBAN kontonummer.
Nordea Sveriges BIC är NDEASESS.
- Vad är IBAN-nummer?
- Svar:
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används vid utlandsbetalningar.
- Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
- Svar:
Internetbanken Företag
- Logga in på Internetbanken Företag.
- Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn.
- Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sidan.
Företagstjänster via Internet
- Logga in på Företagstjänster via Internet.
- Välj ”Konton” i vänstermenyn.
- Klicka på önskat konto.
- Därefter väljer du ”Villkor för kontot” längst ner på sidan, alternativt kontoinformation högre upp på sidan.
Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.
Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.
- Vilken kurs får jag när jag gör en utlandsbetalning?
- Svar:
Valutakursen kan ändras flera gånger per dag. Den slutliga kursen sätts först när utlandsbetalningen skickas till den mottagande banken.