Säkerhet och bedrägeri

För att skydda dig och din dator, surfplatta eller mobil när du gör bankärenden, handlar på Internet eller använder ditt bank- och kreditkort så finns det ett antal råd du bör följa. På flikarna här nedan kan du läsa om vilka råd vi rekommenderar, vad det finns för olika typer av bedrägerier samt vart du vänder dig om du har fler frågor. Ju mer du känner till om olika typer av bedrägerier, vad det är och hur det går till, desto bättre rustad är du för att skydda dig själv och dina uppgifter.

Om Säkerhet Vanliga bedrägerier Skydda dig Spärra och rapportera Om Säkerhet

Det här gör banken

Bedragare kan utge sig för att vara banker, andra kända företag eller din vän för att lura dig att lämna ifrån dig personlig information som ska användas i bedrägliga syften. Exempel på personlig information är din personliga kod, PIN-kod till bank- och kreditkort, inloggnings- och signeringskoder som du använder i någon av våra internetbanker. Vi efterfrågar aldrig den typen av personlig information från dig.

Vi tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar. För att du ska få en bra säkerhet gäller det att du följer ett antal rekommendationer vi har för att ha ett bra skydd mot bedrägerier.

Om du skulle bli drabbad eller upplevt något konstigt i samband med att du använder någon av våra tjänster eller att någon efterfrågar din personliga information så är det viktigt att du omedelbart kontaktar oss så att vi kan hjälpa dig. 

Det här kan du göra

För att minimera risken att utsättas för bedrägeri finns det ett antal rekommendationer som du bör ta till dig:

  • Läs igenom våra säkerhetsrekommendationer här på sidan. Det finns flera saker du bör göra för att skydda dig och din dator, surfplatta eller mobil för att minimera risken att bli utsatt för ett bedrägeri.
  • Kom ihåg att dina koder är personliga och att du inte ska lämna ut dem till någon annan som anser sig behöva dem.
  • Kort säkrare än kontanter. Att använda betalkort är både smidigare och säkrare än att använda kontanter vid betalning för varor och tjänster för dig som kund. Nordea arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för dina korttransaktioner. Vi som bank och du som kortinnehavare har ett gemensamt ansvar i att förhindra att ditt kort och kortinformation hamnar i orätta händer. Om du tappar ditt kort står banken för risken förutsatt att du hanterar kort och kortnummer som de värdehandlingar de är. Den tryggheten har du inte om du tappar kontanter.
  • Lär dig mer om vanliga bedrägerier. Genom att läsa om hur de vanligaste bedrägerierna går till lär du dig vad som skiljer sig från det normala mönstret hur vi och andra företag brukar kontakta dig och vilken typ av information som efterfrågas.
  • Rapportera bedrägeriförsök och bedrägerier. Om du skulle uppleva något konstigt i någon av våra tjänster, bli kontaktad av någon som utger sig för att vara Nordea eller om du blivit utsatt för ett bedrägeri måste du omedelbart kontakta oss.
  • Ta inte emot och överför pengar via ditt eget bankkonto åt andra personer eller företag. Att låna ut sitt bankkonto på det här sättet är att agera som så kallad målvakt och det är en brottslig handling.
Vanliga bedrägerier

Vanliga bedrägerier

Syftet med bedrägerier kan skilja sig åt men det vanligaste är att försöka få tag i dina personliga uppgifter för att kunna utföra bedrägerier som både kan ge ekonomiska förluster eller bidra till att din personliga information kommer i fel händer. 

Genom att utge sig för att vara Nordea, andra kända företag eller en vän till dig försöker bedragare få dig att lämna ifrån dig personlig information som kortuppgifter eller internetbanksuppgifter via e-post, telefon, sms, pop-up fönster eller falska webbsidor. De kan också försöka få dig att installera skadliga program på din dator, surfplatta eller mobil som sedan används för att kunna utföra bedrägeriet.

Tre vanliga bedrägerityper du bör känna till

  1. Sociala Medier Bedrägerier
  2. Falska Microsoftsamtal
  3. VD-bedrägeri

Se filmen och lär dig vad du ska vara uppmärksam på samt hur du skyddar dig.

Olika exempel på bedrägerier

Via internet

Din dator, surfplatta eller mobil kan bli smittad med skadliga program som utnyttjar att det inte finns exempelvis uppdaterade operativsystem eller webbläsare. När du gör ett kortköp på internet eller loggar in i någon av våra internettjänster aktiveras det skadliga programmet och kan samla in all den information du skriver in eller så skapar den falska sidor med meddelanden som ser ut att komma från exempelvis Nordea. 

Programmet kan uppmana dig att mata in koder med uppmaningen om att det är en extra säkerhetsåtgärd. Var alltid observant och reagera om du upptäcker sidor du inte känner igen. Ange då aldrig känsliga uppgifter som till exempel koder skapade i din kortläsare. 

Exempel på bedrägeriförsök 

Via e-post

E-post som ser ut att komma från ett känt företag, men som inte är det, kan skickas till dig. Meddelandet kan innehålla en länk till en webbsida där du uppmanas att uppdatera dina personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer, personnummer och kontonummer, eller länkar och bilagor som innehåller skadlig kod som smittar din dator, surfplatta eller mobil om du öppnar eller klickar på dem. Den skadliga koden aktiveras när du sedan exempelvis använder din Internetbank.

Exempel på falsk e-postÖppnas i nytt fönster 

Via telefon eller sms

Bedragare kan också höra av sig via telefon. De uppger sig arbeta för Nordea, Microsoft eller andra kända banker och företag och ber dig att exempelvis lämna ut dina kortuppgifter, PIN-koder, inloggningsuppgifter eller försöker få dig att installera/köpa ett program då de säger att du har ett virus på din dator.

Via sociala medier, appar med mera

Det förekommer bedrägerier där du blir kontaktad på exempelvis Facebook av en person du är vän med. Vännen behöver hjälp med att logga in till sin Internetbank för att hans eller hennes kortläsare inte fungerar. Din vän, som i själva verket är en bedragare, har tagit reda på ditt personnummer och använder sedan dina koder och loggar in i din Internetbank för att stjäla pengar från dina konton 

Via falska jobberbjudanden

En annan bedrägeriverksamhet är att förmå individer att låna ut sina bankkonton för överföring av pengar mellan olika parter. I själva verket används kontona till att överföra pengar från brottslig verksamhet. Det sker ofta som ett jobberbjudande med lättförtjänta pengar som lockbete. Rekryteringsförsöken sker oftast via e-post eller chattar. Det är vanligt att ersättningen är en viss procentsats av de förmedlade summorna. Bedragarna utger sig ibland för att representera ett känt företag och skickar gärna med en länk till en professionellt utformad hemsida.

Att låna ut sitt bankkonto på det här sättet är att agera som så kallad målvakt och det är en brottslig handling. Det kan leda till åtal för grovt bedrägeri, alternativt grovt penninghäleri. Målvakter används för att snabbt kunna flytta stulna pengar, utan att själv riskera spårning. Spåren från transaktionerna leder oftast till den person som upplåtit sitt konto. 
För att stävja denna typ av bedrägeriverksamhet är det viktigt att du inte upplåter dina bankkonton till personer eller företag som du inte känner till.

Skydda dig

Rekommendationer för dator, surfplatta och mobil

  • Installera en brandvägg och ett antivirusprogram
  • Uppdatera regelbundet operativsystem, webbläsare med tillhörande plug-in-program som exempelvis Adobe Flash, Adobe Reader, samt dina appar så att du har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Uppdateringarna ger ökad säkerhet och innehåller nya funktioner och andra förbättringar.
  • Skydda din dator, surfplatta och mobil med ett lösenord så att det är svårare för andra att använda den och få åtkomst till känslig information om du skulle tappa den eller bli bestulen.
  • Om du har en router bör du byta ut det fabriksinställda lösenordet till ett eget som är svårt att gissa sig till.
  • Anslut bara till trådlösa nätverk som du litar på. Det finns exempel på falska anslutningspunkter som används för att samla in information från dig.
  • Öppna eller svara aldrig på e-post som du känner dig tveksam till, även om det ser ut att komma från en känd avsändare. Var uppmärksam om e-postmeddelandet innehåller en länk eller en bilaga, och tänk efter innan du klickar på den.

Surfplatta och mobil

  • Var försiktig när du installerar appar. Oavsett vilken sorts mobiltelefon du har bör du bara installera appar från källor som du litar på. Öppna inte upp telefonen för användning av icke godkänd programvara (jailbreak eller rooting). En sådan modifiering innebär ökade säkerhetsrisker.
  • Att hitta mobilen igen om den är borta. Installera en spårningsapp som kan användas från en annan enhet för att hitta din mobil om du har förlagt den eller om den blivit stulen. Flera spårningsappar tillåter dig att ta bort innehåll eller blockera åtkomsten om mobilen är borta eller stulen.
  • Se till att ha mobilens IMEI-nummer* nedskrivet så att du vid behov kan spärra den. IMEI står för International Mobile Equipment Identity – ett nummer som är unikt för just din telefon. Du hittar det vanligtvis i telefonens batterifack, och på vissa telefoner kan du slå *#06# så visas numret på telefonens display eller skärm.

Koder

  • Håll dina personliga uppgifter hemliga. Lämna aldrig ut din personliga kod, startkod, säkerhetskod till BankID, svarskoder från kortläsaren eller PIN-kod till ditt kort till vänner, familj, kollegor, företag eller andra personer som säger sig behöva dem. Och lämna aldrig ut dem i e-post, sociala medier, telefon eller sms. Din bank och andra seriösa företag ber dig aldrig lämna ut personliga uppgifter.
  • Var alltid observant och reagera om du upptäcker sidor på Internet du inte känner igen. Ange då aldrig känsliga uppgifter som till exempel koder skapade i din kortläsare.
  • Förvara alltid kort och PIN-kod separat.
  • Skydda din PIN-kod med din lediga hand när du använder ditt kort på offentliga platser som stormarknader och uttagsautomater.
  • I utländska uttagsautomater är ofta sifferpanelen vänd på annat håll än här hemma. Se upp så att du inte av misstag slår in fel kod! Har du slagit in fel kod två gånger och du är osäker på din kod, kontakta kundservice.
  • Var vaksam på personer som gärna vill hjälpa till eller ge goda råd när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.

Kortköp på internet

Var uppmärksam när du handlar på Internet:

  • Leta efter ett hänglås eller en nyckel i webbläsarens adressfält. Det indikerar att du besöker en säker internetsida. Det innebär att informationen du lämnar på sidan krypteras.
  • Kontrollera att det finns kontaktuppgifter för att reklamera ett köp som telefonnummer till kundtjänst, e-postadress och företagsadress. Behåll alltid en utskrift/kopia av beställningen.
  • Kortnummer samt giltighetstid uppges alltid i den ordning det står på kortet vid köp.
  • Uppge aldrig dina kortuppgifter om du inte ska köpa något och skicka aldrig dina kortuppgifter via e-post.
  • Det är ok att skicka kortnummer om du är inloggad i en säker miljö där informationen krypteras.
  • För att handla säkert på internet, ta del av tipsen på Konsumentverkets hemsidaÖppnas i nytt fönster.

Öppna ditt kort

Kom ihåg att alltid öppna ditt kort för "alla internetköp" i tjänsten Öppna och stänga kort. Kortet är öppet i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Denna rutin har vi för att skydda dig som kund mot kortbedrägerier på internet.

Öppna kort för privatpersoner

Öppna kort för företagskunder

Länktips

Lär dig mer om säkerhet på Banksäkerhet.seÖppnas i nytt fönster

Håll dina program uppdaterade 

Nedan hittar du länkar till produkter som scannar dina datorprogram för sårbarhet mot till exempel cyber-kriminalitet, hacking och som utför automatiska säkerhetsuppdateringar.

Heimdal securityÖppnas i nytt fönster
F-Secure PC health checkÖppnas i nytt fönster
Secunia Personal Software InvestigatorÖppnas i nytt fönster

Var medveten om att din dator kan vara smittad med ett virus även om ingen av dessa scanningar ger utslag . Kontakta alltid oss om din dator inte beter sig som den ska när du använder någon av våra Internettjänster. 

Spärra och rapportera

Spärra

Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, råkat lämna ifrån din personliga information eller blivit besluten på ditt kort så behöver du spärra den/det. En del produkter kan du spärra själv och i andra fall måste du kontakta oss, följ instruktionen nedan om hur du går tillväga.

Kort

Om du förlorar ditt kort, ring 08-402 57 10. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10. Öppet dygnet runt.

Om det gäller ett First Card, ring istället 08-534 910 80. Från utlandet ringer du +46 8 534 910 80. Öppet dygnet runt.

Är du ansluten till Falck Secure Spärrservice ringer du 0771-48 48 48 (från utlandet +46 771 48 48 48) för att spärra din och din familjs värdehandlingar.

Internet, mobil och telefon

Om du upptäcker något som inte följer det normala mönstret i din Internet- eller mobilbank, avbryt omedelbart besöket och kontakta Internetsupporten på telefonnummer 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt).  

För att spärra kort, BankID och e-legitimation ring 08-402 57 10.
Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10. Öppet dygnet runt.

Om du har ett Mobilt BankID kan du spärra det via Internetbanken Privat.

För att spärra din personliga startkod, e-kod, Nordea eID,  ring:

  • Kundcenter Privat på telefonnummer 0771 - 22 44 88, öppen alla dagar, dygnet runt.
  • Företagskunder: 0771-350 360, öppet vardagar 8-20, helger 10-17.

Om du tappat eller blivit bestulen på din mobil eller surfplatta behöver du avaktivera eventuella sms-aviseringar från banken. Det gör du via Internetbanken Privat.

Rapportera bedrägeriförsök

Om du vill rapportera falsk e-post som utger sig för att komma ifrån Nordea och inte vill ha svar, vidarebefordra e-postmeddelandet till rapportera@nordea.comÖppnas i nytt fönster

Obs! Skicka inte personlig information till oss via e-post. Var också noga med att slänga det misstänkta meddelandet utan att klicka på länkar eller bifogade filer.