e-faktura Företag

Om e-faktura Företag Via Internetbanken Företag Via Affärssystemet Priser Om e-faktura Företag

Om e-faktura Företag

Du kan välja mellan olika typer av lösningar utifrån dina behov. Ett alternativ är att skicka och/eller ta emot fakturor direkt i ditt affärssystem. Om ditt affärssystem inte kan skapa en elektronisk fakturafil kan du göra det med hjälp av en så kallad virtuell skrivare. Om du inte skickar och/eller tar emot många fakturor är Internetbanken Företag ett alternativ för dig.

Dina fördelar:

  • Förenklar ditt arbete och frigör resurser.
  • Fakturorna hanteras i tjänsten e-faktura Företag oavsett hur dina leverantörer skickar eller hur dina kunder tar emot fakturor.
  • Lägre kostnad per skickad/mottagen faktura.
Via Internetbanken Företag

Dina fördelar med skicka fakturor:

  • Du kan tillmötesgå de kunder som kräver att du ska fakturera elektroniskt utan att behöva investera i kostsamma systemlösningar.
  • Du skapar enkelt dina fakturor i Internetbanken Företag med hjälp av mallar.
  • Fakturorna kan skickas såväl elektroniskt som på papper till mottagare.
  • När du väljer att skicka pappersfakturor till mottagaren kan de med fördel kompletteras med din logotyp.
  • Alla skickade fakturor sparas och finns tillgängliga i tjänsten i 18 månader.

Dina fördelar med ta emot fakturor:

  • Du tar emot dina elektroniska fakturor direkt i Internetbanken Företag.
  • Du kan få ett e-postmeddelande när nya e-fakturor anlänt.
  • Fakturorna kan du med några enkla handgrepp lägga för betalning i betalordern för inrikesbetalningar.
  • Alla mottagna fakturor sparas och finns tillgängliga i tjänsten i 18 månader.

Kom igång:

  • Du behöver ha avtal om Internetbanken Företag, som ingår i Företagspaketet.
  • Du tecknar avtal om tjänsten e-faktura Företag.
  • Logga in i Internetbanken Företag - klicka på "e-faktura Ftg" i menyn till vänster. Här kan du både skicka och ta emot fakturor.

Fakturaväxlar

För att underlätta för dig att nå dina köpare och leverantörer samarbetar Nordea med olika Fakturaväxlar. Som kund behöver du inte själv hålla reda på vilka format dina leverantörer eller kunder använder. Däremot behöver du och din leverantör ha information om vilken Fakturaväxel du och din motpart är ansluten till då denna information behöver skickas med i fakturan.

Nordea har för närvarande* samtrafikavtal med följande Fakturaväxlar:

  • Basware
  • Danske Bank
  • InExchange
  • CGI
  • Opus Capita (fd Itella)
  • Pagero
  • Palette
  • Readsoft (fd Expert Systems)
  • SEB
  • Swedbank
  • Svenska Handelsbanken
  • Tieto

* Parter som Nordea har samtrafikavtal med varierar över tiden och listan ovan uppdateras kontinuerligt.

Via Affärssystemet

Filbaserad tjänst

Om ditt affärssystem har stöd för elektronisk fakturahantering kan du utbyta fakturor med dina affärspartners via fil.

Du kan enkelt både skicka och ta emot fakturor till och från alla företag som är anslutna till Nordeas tjänst, eller till och från företag som är anslutna till andra fakturaväxlar som Nordea samarbetar med.

Virtuell skrivare

Om ditt affärssystem inte har stöd för elektronisk fakturahantering kan en virtuell skrivare användas.

En virtuell skrivare är en programvara som gör om fakturautskrifter till elektroniska fakturafiler. Med den virtuella skrivaren kan du slippa kostsamma investeringar.

Nordea tillhandahåller inte virtuella skrivare utan hänvisar till leverantörer på marknaden.

Format som stöds i Nordeas tjänst e-faktura Företag:

  • Finvoice 1.2 SE
  • Svefaktura Bas 1.0 (med SBDH)
  • SFTI 2.1 och 2.2
  • EAN008
  • BGC Invoice 1.2

Kommunikation

När fakturafiler skickas/tas emot till/från Nordea kan exempelvis vår tjänst GiroLink Internet användas för kommunikationen.

Via ditt affärssystem med filkommunikation:

  • Du tecknar avtal om tjänsten e-faktura Företag.
  • Du behöver vara ansluten till någon av Nordeas kommunikationstjänster, exempelvis GiroLink via Internet för att kunna skicka och hämta fakturafiler.
  • Du skapar fakturorna i ditt ekonomisystem och skickar dem till banken med avtalad kommunikationstjänst.
  • Du tar emot fakturor från dina leverantörer via banken med avtalad kommunikationstjänst för inläsning i ditt affärssystem.

Via ditt affärssystem med virtuell skrivare:

  • Med en virtuell skrivare (printer), som är en programvara, kan du på ett enkelt sätt göra om dina fakturautskrifter till elektroniska fakturor.
  • Nordea tillhandahåller inte virtuella skrivare utan hänvisar till leverantörer på marknaden.

Testbänken

Testbänken är ett hjälpmedel som du som fakturautställare eller fakturamottagare kan använda som som hjälp i dina interna tester.

För fakturautställare

I Testbänken kan du kontrollera att de fakturafiler som ditt system skapar fungerar i Nordeas tjänst e-faktura Företag. Vid testen kontrolleras att uppsatta regler för valt filformat följs samt att väsentliga uppgifter finns med för att fakturan ska betraktas som korrekt enligt skatteverkets rekommendation (för mer information se skatteverket.seÖppnas i nytt fönster).

För fakturamottagare

I Testbänken finns exempelfakturor i olika filformat som du kan hämta och använda för att testa dina system.

Inloggningsuppgifter

Användarnamn och lösenord till Testbänken får du av din bankkontakt i samband med att du tecknat avtal om tjänsten e-faktura Företag via filöverföring (fakturautställare och/eller fakturamottagare).

Priser

e-faktura Företag

e-faktura Företag via Internetbanken
SpecifikationPris, exkl moms
Anslutningspris (skicka)250 kr
Månadspris (skicka) 20 kr
Transaktionspris per skickad faktura  3,50 kr
Skriva ut och posta, per avsänd faktura, ekonomibrev (inklusive transaktionspris 3,50 kr per skickad faktura)10 kr
Skriva ut och posta, per avsänd faktura, första klass (inklusive transaktionspris 3,50 kr per skickad faktura)10,50 kr
Tillägg av egen logotyp 750 kr
Anslutningspris (ta emot)  0 kr
Månadspris (ta emot) 0 kr
Transaktionspris per mottagen faktura  0 kr
e-faktura Företag via fil
SpecifikationPris
e-faktura Företag via filEnligt offert