Skaffa eller förnya Mobilt BankID, BankID på fil och kort
Hur skaffar eller förnyar jag mitt Mobila BankID?
- Logga in med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea, i InternetbankenÖppnas i nytt fönster
- Välj "BankID" i vänstermenyn, sedan ”Nytt BankID”, "Hämta Mobilt BankID"
- Kryssa i att du godkänner avtalet och signera sedan med hjälp av SIGN på kortläsaren eller Mobilt BankID
- Klicka på ‘Hämta BankID från bankid.com’
- Ange Aktiveringskoden från webbsidan i Internetbanken på telefonen och välj PIN-kod (eller samma som du haft tidigare).
Tips! Aktiveringskoden du får är giltig i 10 minuter. Då du behöver ladda ner BankIDs app till din telefon eller surfplatta, kan det vara bra att ladda ner appen redan innan du går vidare till "Hämta Mobilt BankID".
Använda Mobilt BankID
Så här fungerar det:
- Öppna webbsida där du vill logga in.
- Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer och klicka Logga in.
- Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din säkerhetskod.
- Du är inloggad.
Ditt BankID sparas i appen på din mobil eller surfplatta, men du kan använda det även när du sitter vid datorn och ska logga in på Internetbanken eller andra webbsidor
Testa ditt Mobila BankID
På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt säkerhetskod. Om ditt BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets hemsida.
Kom igång med BankID på fil
Skaffa BankID på fil
- Logga in med e-kod eller med Mobilt BankID från Nordea i InternetbankenÖppnas i nytt fönster
- Följ instruktionerna på sidan för att ladda ner och aktivera BankID säkerhetsprogram.
Ditt BankID sparas lokalt på datorn och du kan använda det för att logga in hos olika myndigheter.
Använda BankID på fil
Så här fungerar det:
- Gå till myndighetens webbsida och välj att logga in med BankID.
- BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.
- Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden hos myndigheten.
Testa ditt BankID
På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt lösenord. Om ditt BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets hemsida.
Kom igång med BankID på kort (Windows)
1. Förutsättningar
Operativsystem
- Windows Vista, Windows 7, Windows 8 (skrivbordsläge) eller Windows 10.
Rekommenderade webbläsare
- Internet Explorer, Mozilla Firefox och Google Chrome
Du behöver
- Kortläsare med sladd
- Inloggningskort
Saknar du kortläsare eller kort, kontakta Telefonbanken 0771-22 44 88, öppet dygnet runt, alla dagar.
2. Installera säkerhetsprogram
Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster
3. Ladda ner drivrutiner till kortläsare
Om du använder Windows 7 eller 8 finns drivrutinen redan på din dator
4. Starta om datorn och gå till webbsidan där du vill logga in
Kom igång med BankID på kort (Mac OS X)
1. Förutsättningar
Operativsystem
- Mac OS X 10.7-10.10
Rekommenderade webbläsare
- Safari, Mozilla Firefox och Google Chrome
Du behöver
- Kortläsare med sladd
- Inloggningskort
Saknar du kortläsare eller kort, kontakta Telefonbanken 0771-22 44 88, öppet dygnet runt, alla dagar
2. Installera säkerhetsprogram
Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster
3. Ladda ner drivrutiner till kortläsare
4. Starta om datorn och gå till webbsidan där du vill logga in
Här kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt PIN-kod till ditt kort