Mobilt BankID, BankID på fil och kort

Mobilt BankID BankID på kort BankID på fil e-kod Priser och villkor Mobilt BankID

Skaffa Mobilt BankID från Internetbanken privat

Om du använder Nordea för din privata ekonomi, kan du skaffa Mobilt BankID genom att

  • Logga in med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea i Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster från en dator.
  • Välj "BankID" i vänstermenyn, sedan "Nytt BankID", "Hämta Mobilt BankID"
  • Kryssa i att du godkänner avtalet och signera sedan med hjälp av SIGN på kortläsaren eller Mobilt BankID
  • Klicka på ‘Hämta BankID från bankid.com’
  • Ange aktiveringskoden från webbsidan i din mobila enhet och välj säkerhetskod (du kan välja samma som du haft tidigare).

    Aktiveringskoden du får är giltig i 10 minuter. Om du inte redan har installerat BankID Säkerhetsapp på din mobila enhet, kan det vara bra att ladda ner appen innan du går vidare till "Hämta Mobilt BankID".


Ännu inte privatkund i Nordea? 

För att kunna skaffa Mobilt BankID behöver du vara privatkund i Nordea och ha tillgång till Internetbanken Privat.

Testa Mobilt BankID

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt Mobila BankID fungerar och att du har rätt säkerhetskod. Om ditt Mobila BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Testa om ditt Mobila BankID fungerarÖppnas i nytt fönster.

Använda Mobilt BankID

Så här fungerar det:

  1. Gå till tjänsten du vill logga in på.
  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på din mobila enhet och mata in säkerhetskoden.

Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden.

Ditt BankID finns sparad i appen på din mobila enhet, men du kan använda det även när du ska logga in i en tjänst via dator.

Tjänster där du kan använda Mobilt BankID

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad tjänster både i och utanför Nordea. Nedan listas de tjänster där du kan använda ditt Mobila BankID. 

  • Internetbanken Privat
  • Mobilbanken Privat
  • Swish Privat
  • Säkrare kortköp på internet
  • Telefonbanken
  • Internetbanken Företag
  • Mobilbanken Företag
  • Mobilappar och e-tjänster hos myndigheter och företag
  • Girolink

Tekniska krav och mer fakta om Mobilt BankID

Allmänna förutsättningar

  • Ha ett svenskt personnummer och vara minst 11 år.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

Systemkrav

Giltighetstid på Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID är giltigt i två år.

Max antal Mobila BankID

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga Mobila BankID.

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Du kan spärra ditt Mobila BankID i Internetbanken Privat eller genom att ringa oss på
0771-22 44 88 alternativt 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Spärra BankID på kort

Du ska genast spärra ditt BankID på kort om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om ditt kort har blivit stulet.

Du spärrar kortet genom att ringa 0771-22 44 88 alternativt  08-402 57 10.

Lås upp med PUK-kod

Om du anger fel PIN-kod tre gånger i följd vid användning av BankID på kort blir PIN-koden spärrad. Om du har PUK-koden (8 siffror) till kortet kan du låsa upp PIN-koden.

Med NCR1+

På baksidan av kortläsaren anges om det är NCR1 eller NCR1+. Det här behöver du:

  • En kortläsare (sladd ska inte användas).
  • PUK-kod (8 Siffror).

Så här gör du:

  1. Sätt i kortet i kortläsaren.
  2. Texten "KortPIN spärrad" visas i kortläsaren. Tryck OK.
  3. Texten "Lås upp med PUK-kod" visas i kortläsaren. Tryck OK. (Kommer denna text inte upp i kortläsaren, följ instruktionerna under ”Med NCR1”).
  4. Knappa in PUK-koden (8 siffror) och tryck OK.
  5. PIN-koden är upplåst.

Med NCR1

På baksidan av kortläsaren anges om det är NCR1 eller NCR1+. 

Det här behöver du:

Så här gör du:

1. Anslut kortläsaren med sladden i datorn och sätt i kortet i kortläsaren.

2. Starta säkerhetsprogrammet:

  • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
  • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.

3. Klicka på ditt namn och sedan knappen ”Hantera PIN”.

4. Knappa in PUK-koden (8 siffror) och tryck OK

5. PIN-koden är upplåst.

Frågor och svar- BankID på kort

Här har vi samlat frågor och svar om BankID på kort.

Vad är Mobilt BankID och var kan jag använda det?
Svar:

Mobilt BankID är en kostnadsfri personlig elektronisk ID-handling. Ditt Mobila BankID sparas i appen på din mobila enhet, men du kan använda det även när du sitter vid datorn och ska logga in på Internetbanken eller andra webbsidor.

Exempelvis kan du använda Mobilt BankID i dessa tjänster:

  • Swish
  • Internetbanken Privat
  • Mobilbanken Privat för iPad, iPhone och Android
  • Säkra kortköp på internet
  • De flesta av Nordeas Företagstjänster
  • Flertal tjänster som myndigheter och företag erbjuder
Vad krävs för att jag ska kunna skaffa ett Mobilt BankID?
Svar:
  • Att du har ett svenska personnummer och är minst 11 år.
  • Att du är ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst privat.
  • Har en enhet som uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.
Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?
Svar:

Det är olika tillvägagångssätt beroende på om du har kvar ett giltigt BankID sedan innan eller inte. Välj det scenario som passar dig:

Jag har kvar ett giltigt BankID

Jag har inget giltigt BankID

Vad är en säkerhetskod?
Svar:

Säkerhetskod väljs vid nerladdning av Mobilt BankID och ska vara minst 6 siffror. Säkerhetskoden behöver du varje gång du ska använda ditt Mobila BankID. Tänk på att välja en säkerhetskod som du själv har lätt för att komma ihåg, men undvik sifferkombinationer med koppling till ditt personnummer eller telefonnummer.

  • Det går att välja samma säkerhetskod som du använt tidigare eller har på ett annat aktivt Mobilt BankID.
  • Om du inte kommer ihåg din säkerhetskod måste du hämta ett nytt Mobilt BankID.
Hur byter jag säkerhetskod på mitt Mobila BankID?
Svar:

Öppna BankID säkerhetsapp och gå in under "Inställningar". Klicka på ditt namn och sedan ”Ändra Säkerhetskod”. Du behöver kunna din befintliga säkerhetskod för att kunna skapa en ny.

Hur byter jag säkerhetskod på mitt Mobila BankID?
Svar:

Öppna BankID säkerhetsapp och gå in under "Inställningar". Klicka på ditt namn och sedan ”Ändra Säkerhetskod”. Du behöver kunna din befintliga säkerhetskod för att kunna skapa en ny.

Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?
Svar:

Ett Mobilt BankID från Nordea är giltigt i fem år.

För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsapp och klicka på Inställningar. Där visas hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.

Hur gör jag om jag bytt telefon eller surfplatta?
Svar:

Om du bytt mobil enhet eller återställt den från en säkerhetskopia behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID.

Läs mer under frågan "Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?".

Hur många mobila BankID kan jag ha?
Svar:

Hos Nordea kan du ha tre mobila BankID på tre olika enheter. Se dina giltiga BankID under "Se eller spärra"Öppnas i nytt fönster.

Vad gör jag om min mobiltelefon eller surfplatta blir stulen?
Svar:

Du ska genast spärra ditt mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.

Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra BankID här.Öppnas i nytt fönster Välj sedan "Se eller spärra BankID".

Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Varför öppnas inte sidan när jag ska hämta ett nytt BankID eller spärra ett BankID?
Svar:

En vanlig orsak är att pop-up blockering är aktiverad i webbläsaren.

Det kan också bero på att du redan har tre aktiva och behöver då spärra ett befintligt BankID på fil.

Felsökning för BankID på kort

Problem att ladda ner BankID säkerhetsprogram

Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster

Problem att installera kortläsaren NCR1

  1. Vid problem med att installera kortläsaren prova med följande:
  2. Anslut kortläsaren med USB-sladden till din dator, utan kort, och kontrollera att du ser texten Nordea samt tre svarta rektanglar i kortläsarens teckenfönster.
  3. Visas endast en rektangel fungerar inte sladden till kortläsaren eller USB-porten, detta kan bero på kabelbrott eller att det inte är rätt sladd. Testa med annan sladd eller USB-port
  4. Visas två rektanglar är drivrutinen för kortläsaren inte korrekt installerad. Hämta nya drivrutiner.
  5. Visas tre rektanglar är kortläsaren korrekt installerad

Felkod 10001 vid inloggning eller signering

Ifall du får felkod 10001 vid inloggning eller signering prova följande:

  1. Ta ut kortet ur kortläsaren och sätt i det igen. Vänta tills sträcken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
  2. Dra ur sladden ur datorn och anslut den på nytt. Vänta tills strecken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
  3. Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache.
  4. Starta om datorn med kort och kortläsare ansluten.

Programmet kan inte hitta ditt BankID - kontrollera ditt BankID. Felkod 10022.

Det kan bero på att det inte finns något BankID på kort i kortläsaren som kan användas för den aktuella legitimeringen eller underskriften.

Ifall ditt BankID på kort ska fungera för vald tjänst så prova följande:

  1. Ta ut kortet ur kortläsaren och sätt in det igen. Vänta tills strecken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
  2. Töm cache och cookies i din webbläsare.
  3. Ifall du använder Internet Explorer gå in under Verktyg (kugghjulet uppe till höger), Internetalternativ, fliken Innehåll, klicka på Certifikat och ta bort Nordeas certifikat.  Välj sedan fliken Säkerhet och därefter Betrodda platser och lägg till aktuell webbsidas adress.
  4. Starta om webbläsaren.
  5. Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache. 
  6. Uppdatera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster till den senaste versionen.
  7. Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.
BankID på kort

Kom igång med BankID på kort - Windows

1. Installera säkerhetsprogram  

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster

2. Ladda ner drivrutiner till kortläsare

Om du använder Windows 7 eller senare finns drivrutinen redan på din dator.


Kortlasare-NCR1-med-kort-och-sladd-79x106



Drivrutiner för kortläsaren NCR1Öppnas i nytt fönster



   

3. Starta om datorn och gå till tjänsten du vill logga in på

Här kan du testa att ditt BankID på kort fungerar och att du har rätt PIN-kod till kortet.

Starta testetÖppnas i nytt fönster

Kom igång med BankID på kort - Mac

1. Installera säkerhetsprogram  

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster.

2. Ladda ner drivrutiner till kortläsare


Kortlasare-NCR1-med-kort-och-sladd-79x106

Drivrutiner till kortläsaren för Mac OS El Capitan 10.11 och senareÖppnas i nytt fönster 

Drivrutiner till kortläsaren för äldre Mac OS versionerÖppnas i nytt fönster


3. Starta om datorn och gå till tjänsten du vill logga in på

Här kan du testa att ditt BankID på kort fungerar och att du har rätt PIN-kod till kortet.

Starta testetÖppnas i nytt fönster.

Testa BankID på kort

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID på kort fungerar och att du har rätt PIN-kod. Om ditt BankID på kort fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Testa om ditt BankID fungerarÖppnas i nytt fönster.

Använda BankID på kort

Så här fungerar det:

  1. Anslut kortläsaren med USB-sladden till din dator och sätt i kortet i kortläsaren. 
  2. Gå till tjänsten du vill logga in på och välj att logga in med BankID.
  3. BankID säkerhetsprogram startas och du får ange din PIN-kod i kortläsaren. 

Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden. 

Tjänster där du kan använda BankID på kort

BankID på kort ger dig tillgång till en rad tjänster både i och utanför Nordea. Nedan listas de tjänster där du kan använda ditt BankID på kort.

  • Internetbanken Företag
  • Företagstjänster via Internet 
  • Corporate Netbank
  • BGCom 
  • GiroLink 
  • e-tjänster hos myndigheter och företag

Tekniska krav och mer fakta om BankID på kort

Allmänna förutsättningar

  • ha ett svenskt personnummer och vara minst 11 år.

Systemkrav

För att använda BankID på kort behöver du:

  • Kortläsare med sladdKortlasare-NCR1-med-kort-och-sladd-79x106
  • Inloggningskort

Giltighetstid BankID på kort

Giltighetstiden på BankID på kort är samma som giltighetstiden på ditt kort. 

BankID på fil

Kom igång - BankID på fil

För att kunna skaffa Mobilt BankID behöver du vara privatkund i Nordea och ha tillgång till Internetbanken Privat.

Ännu inte privatkund i Nordea?

1. Installera säkerhetsprogram

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssida.

Ladda ner BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster 

2. Ladda ner BankID på fil

  • Logga in med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea i Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster från en dator.
  • Välj "BankID" i vänstermenyn, sedan "Nytt BankID", "Hämta BankID på fil"
  • Kryssa i att du godkänner avtalet och signera sedan med hjälp av SIGN på kortläsaren eller Mobilt BankID
  • Klicka på ‘Hämta BankID från bankid.com’
  • Klicka på "Klicka här om den senaste versionen är installerad" om du installerade BankID säkerhetsprogram i steg 1.
  • Klicka på Hämta BankID
  • Klicka på Starta BankID programmet
  • Välj ett lösenord på minst 6 tecken.

3. Gå till tjänsten du vill logga in på

Här kan du testa att ditt BankID på fil fungerar och att du har rätt lösenord.

Starta testetÖppnas i nytt fönster.

Testa BankID på fil

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID på fil fungerar och att du har rätt lösenord. Om ditt BankID på fil fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Testa om ditt BankID på fil fungerarÖppnas i nytt fönster.

Använda BankID på fil

Så här fungerar det:

  1. Gå till tjänsten du vill logga in på och välj att logga in med BankID. 
  2. BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.

Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden. 

Tjänster där du kan använda BankID på fil

BankID på fil ger dig tillgång till tjänster både i och utanför Nordea. Nedan listas de tjänster där du kan använda ditt BankID på fil:

  • GiroLink 
  • e-tjänster hos myndigheter och företag

Tekniska krav och mer fakta om BankID på fil

Allmänna förutsättningar

  • Ha ett svenskt personnummer och vara minst 11 år.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

Systemkrav

Giltighetstid BankID på fil

Ett BankID på fil är giltigt i två år.

Antal BankID på fil

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga BankID på fil samtidigt.

Spärra BankID på fil

Du ska genast spärra ditt BankID på fil om din dator blir stulen.

Du kan spärra ditt BankID på fil i Internetbanken Privat. Du kan också spärra genom att ringa 0771-22 44 88 alternativt 08-402 57 10 eller besöka ett Nordeakontor.

e-kod

Allmänt om e-kod

Kortläsaren använder du tillsammans med ditt bank- eller kreditkort från Nordea till Internetbanken, Mobilbanken, Telefonbanken och för att göra säkrare kortköp på internet. Saknar du ett bank-/kreditkort får du ett Inloggningskort.

Med kortet, kortläsaren och din PIN-kod tar du fram tillfälliga koder för att logga in och signera uppdrag. En kortläsare ingår utan extra kostnad när du skaffar våra Internet- och telefontjänster.

För att använda e-kod behöver du:

  • Kortläsare utan sladd
  • Bankkort alternativt inloggningskort

Kontakta din Nordea Kundcenter på 0771-22 44 88 för att beställa kort och kortläsare eller besök ett Nordeakontor.

Logga in med e-kod

Sladden ska INTE användas när du loggar in med e-kod.

Så här loggar du in med e-kod

  1. Välj fliken "e-kod" på tjänstens inloggningssida och ange personnummer.
  2. Starta kortläsaren genom att sätta i kortet eller tryck OK om kortet redan sitter i (sladden ska inte användas).
  3. Texten ”Välj funktion” visas i kortläsarens fönster. Tryck på knappen LOGIN på kortläsaren.
  4. På inloggningssidan finns en kontrollkod (sex siffror) angiven. Knappa in den i kortläsaren. Tryck OK på kortläsaren.
  5. Texten "KortPIN" visas i kortläsarens fönster. Knappa in PIN-koden till kortet och tryck OK på kortläsaren.
  6. Kortläsaren skapar en svarskod (nio siffror). Ange den i fältet märkt svarskod på inloggningssidan.
  7. Klicka på Logga in.

Snabbguide Öppnas i nytt fönsterför din kortläsare.

Signera med e-kod

  1. Starta kortläsaren genom att sätta i kortet eller tryck OK om kortet redan sitter i (sladden ska inte användas).
  2. Texten ”Välj funktion” visas i kortläsarens fönster. Tryck på knappen SIGN på kortläsaren.
  3. I tjänsten finns en kontrollkod (sex  siffror) angiven. Knappa in den i kortläsaren. Tryck OK på kortläsaren.
  4. Texten "KortPIN" visas i kortläsarens fönster. Knappa in kortets PIN-kod och tryck OK på kortläsaren.
  5. Kortläsaren skapar en svarskod (nio siffror). Ange den i fältet märkt svarskod i tjänsten.
  6. Bekräfta genom att klicka på "Signera/Bekräfta" i tjänsten.

Använda funktionen BUY

Använda funktionen BUY': Använd kortläsaren utan sladd tillsammans med ditt kort när du handlar på internet. När du ska godkänna dina köp blir du uppmanad att skapa en svarskod med din kortläsare.

Så här godkänner du ditt kortköp:

  1. Starta kortläsaren genom att sätta i kortet eller tryck OK om kortet redan sitter i (sladden ska inte användas).
  2. Texten ”Välj funktion” visas i kortläsarens fönster. Tryck på knappen BUY på kortläsaren.
  3. På webbsidan finns en kontrollkod (sex  siffror) angiven. Knappa in den i kortläsaren. Tryck OK på kortläsaren.
  4. Texten "KortPIN" visas i kortläsarens fönster. Knappa in PIN-koden till kortet och tryck OK på kortläsaren. 
  5. Kortläsaren skapar en svarskod (nio siffror). Ange den i fältet märkt svarskod på webbsidan.
  6. Tryck på "Fortsätt" på webbsidan.
  7. Du är tillbaka på internetbutikens betalningssida, där köpet slutförs.

Verifiering/extrasignering av betalningar

Ibland krävs verifiering/extrasignering när betalningar görs i någon av våra internetbanker. Det är en extra säkerhetsåtgärd för att säkerställa att mottagarkontot är det avsedda.

Så här verifierar du en betalning:

  1. Starta kortläsaren genom att sätta i kortet eller tryck OK om kortet redan sitter i (sladden ska inte användas).
  2. Texten ”Välj funktion” visas i kortläsarens fönster. Tryck på knappen SIGN på kortläsaren.
  3. I tjänsten finns en kontrollkod (sex siffror) angiven, knappa in den i kortläsaren. Tryck OK på kortläsaren.
  4. Texten "Nytt mottagarkonto - OK?" visas i kortläsarens fönster. Tryck OK på kortläsaren.
  5. Texten "Kontonummer" visas i kortläsaren, ange de 6 sista siffrorna i konto/IBAN-numret (utan bokstäver) till mottagaren. Tryck OK på kortläsaren.
  6. Texten "KortPIN" visas i kortläsarens fönster. Knappa in PIN-koden till kortet och tryck OK på kortläsaren.
  7. Kortläsaren skapar en svarskod (nio siffror). Ange den i fältet märkt svarskod i tjänsten.
  8. I tjänsten klickar du på "Verifiera" för att slutföra registreringen av betalningen. 

Observera att betalningen behöver bekräftas/signeras efter verifiering för att utföras.

Spärra ditt kort

Du ska genast spärra ditt kort om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om ditt kort har blivit stulet.

Du spärrar kortet genom att ringa 0771-22 44 88 alternativt 08-402 57 10 eller genom att besöka ett Nordeakontor.

Lås upp med PUK-kod

Om du anger fel PIN-kod tre gånger i följd i kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Om du har PUK-koden (8 siffror) till kortet kan du låsa upp PIN-koden.

Med NCR1+

På baksidan av kortläsaren anges om det är NCR1 eller NCR1+. Det här behöver du:

  • En kortläsare (sladd ska inte användas).
  • PUK-kod (8 Siffror).

Så här gör du:

  1. Sätt i kortet i kortläsaren.
  2. Texten "KortPIN spärrad" visas i kortläsaren. Tryck OK.
  3. Texten "Lås upp med PUK-kod" visas i kortläsaren. Tryck OK. (Kommer denna text inte upp i kortläsaren, följ instruktionerna under ”Med NCR1”).
  4. Knappa in PUK-koden (8 siffror) och tryck OK.
  5. PIN-koden är upplåst.

Med NCR1

På baksidan av kortläsaren anges om det är NCR1 eller NCR1+.

Det här behöver du:

Så här gör du:

1. Anslut kortläsaren med sladden i datorn och sätt i kortet i kortläsaren.

2. Starta säkerhetsprogrammet:

  • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
  • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.

3. Klicka på ditt namn och sedan knappen ”Hantera PIN”.

4. Knappa in PUK-koden (8 siffror) och tryck OK.

5. PIN-koden är upplåst.

Priser och villkor

Priser

BankID är kostnadsfritt i Nordea.

Kostnad för internetåtkomst vid användning av Mobilt BankID kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på abonnemangsform.

Villkor BankID

BankID, Allmänna villkorÖppnas i nytt fönster

Tips om Internet, mobil och telefon

Woman by computer  

Säkerhet och bedrägerier

Så här skyddar du dig mot bedrägerier på nätet.

Woman hand holding mobile phone  

Vilka ärenden kan jag göra var?

Här får du svar på vad du kan göra i olika kanaler.